Politikere skal lære av restaurantbransjen

Stortingets arbeids og sosialkomité blir med på bedriftsbesøk til Olivia, en kjent restaurantkjede i Oslo, tirsdag 14. juni. Sammen med Akan kompetansesenter, vil Olivia fortelle om hvordan de jobber rus-og spillforebyggende i en bransje som ofte assosieres med høyt alkoholforbruk.

Tilgjengelighet er en utfordring

Ansatte i restauranter er mer eksponert for alkohol gitt at dette er en del av produktet som serveres på arbeidsplassen. Det er også vanlig å ta en øl med kollegaer etter at man er ferdig på jobb og i tillegg brukes alkohol ofte som påskjønnelse for godt utført arbeid og gaver.

Tilgjengelighet kan skape en risiko for å utvikle problemer knyttet til rus, eller få konsekvenser for sikkerhet, effektivitet eller omdømme. Olivia er en bransjeaktør som tar rusforebygging på alvor og ser at det har en positiv effekt for arbeidsmiljøet.

-Restaurantbransjen er en bransje med mange unge arbeidstakere, gjerne med få, eller ingen forpliktelser. Dette kan nok sees på som en utfordring fordi mange jobber skift med mye sosial omgang med kollegaer hvor alkohol ofte er en naturlig del. Det er derfor ekstra viktig med noen klare kjøreregler for rus og spill, som er en del av hvordan man på best mulig måte kan beskytte arbeidsmiljøet, sier Tone Wicklund-Hansen.

Jobben din er ikke i fare

-Olivia har hele tiden vært helt klare på at ingen mister jobben hvis de har et rusproblem.  Det å bry seg om hverandre, eller å spørre om noen ikke har det greit, skal ikke være farlig. Hvis det er slik at det oppstår en situasjon knyttet til rus, vil det å si ifra ikke være sladring, men heller å beskytte og bry seg om både kollegaen og arbeidsmiljøet. Å jobbe med en slik åpenhetskultur er viktig, presiserer Wicklund-Hansen.

Gjelder for virksomheter i alle bransjer

-Nøkkelen ligger i å diskutere hvordan man ønsker å ha det på jobb og i sosiale sammenhenger, samt bli enige om hva som er greit og ikke greit, når det gjelder alkohol, andre rusmidler og spillatferd. Kort fortalt handler dette om å utforme noen enkle kjøreregler som sikrer at alle vet hva de har å forholde seg til og hva som skjer dersom de brytes. Dette bidrar til både forutsigbarhet og trygghet som er gunstig for arbeidsmiljøet og vil styre de sosiale sammenkomstene i positiv retning, sier Elisabeth Ege, direktør ved Akan kompetansesenter.

Tone Wicklund-Hansen, Administrerende direktør i Olivia. Tlf; 906 20 170