Planlegg det naturlige!

14.6.2016 06:00 | Consilio

LIv i hagen sikrer du med blomsten allium og et hotell der insektene kan bo. Foto: Nordic Garden

Juni er en perfekt måned for hagearbeid, været gjør det mulig å plante spirer og blomster rett ut i jorda. For å legge grunnlaget for en levende og naturlig hage må man starte med å gjøre god plass til blomster i hagen, understreker gartneren videre. Bruk bed, potter og kasser til å skape arenaer for blomsterliv. Velg blomster som gir god næring til pollinerende insekter gjennom hele sesongen, helt ut til oktober er bier og humler aktive før de går og legger seg for vinteren.

- Derfor er en blomstrende hage viktig så lenge vi kan klare å få blomstene til å stå før frosten kommer, forklarer videre. Både solsikker, stokkroser, storknebb og timian er gode humlevennlige blomster som blomstrer sesongen ut. Med tilgang på pollen og nektar fra blomstene kommer sommerfugler, bier, humler og andre insekter av seg selv. Henger du opp et insekts hotell flytter mange inn og sørger for ekstra liv og røre. Hotellet bør plasseres i nærheten av blomsterbed, kjøkkenhage og frukttrær.

Fugleliv

- Flere og flere velger også å mate fuglene gjennom hele sommersesongen, det gir mye liv og hyggelig besøk i hagen, fortsetter Steinsholt. Fuglene henter naturlig mat fra mange ulike steder, så det er ingen fare for at man skjemmer dem bort med mating. En ekstra næringsrik matkilde er alltid velkomment for en fugl med fuglunger som har nok å gjøre i travle sommermåneder.

Ekornkasser

- En annen trend er også bruk av ekornkasser i trærne. Et ekornhus øker sjansen for at du får et som velger å flytte inn. Den lille karen er en hyggelig gjest, men selv om den stort sett er planteeter så utgjør den en fare for både fugleegg og fugleunger, sånn er det jo i naturen, forklarer Steinsholt.  Ekorn får gjerne unger på senvinteren og er mattilgangen god så kan et nytt kull komme i løpet av juli-august.

Gjerder og dekorstein

For å myke opp uttrykket i hagen bytter mange ut det tradisjonelle gjerdet med et kastanjegjerde, forklarer gartneren videre. Levetiden på gjerdet er 20-25 år og er nærmest vedlikeholdsfritt. - Med tiden får treverket den naturlige grålige patinaen som vi kjenner så godt fra de urnorske skigardene, forklarer gartneren.  Dekorsteinen skaper også velkommen struktur i det ville og er viktige redskaper for å holde orden i bedene.  Stein kan fås i flere varianter og i mange nyanser i alt fra naturstein, beige og grå toner til svart skifter.  Når hagen lever og du selv oppdager det,  kan jeg love deg stor og en helt naturlig underholdning fra morgen til kveld, avslutter gartneren med et smil.

For mer informasjon, ta kontakt med gartneren
Veronika Nauf Steinsholt, 982 18459

Fint besøk av toppmeisen i frøautomaten. Foto/ Nordic Garden