Plan International og Telenor Group inngår global partnerskapsavtale

(New York/Fornebu) Plan International og Telenor inngår globalt samarbeid for å styrke barn og unges ferdigheter for en digital fremtid. Den treårige partnerskapsavtalen ble annonsert i dag på et felles FN-arrangement i New York.
Her er Anne-Birgitte Albrectsen, administrerende direktør i Plan International, Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor og utviklingsminister Nikolai Astrup avbildet under signeringen av avtalen. Foto: Telenor

Det nye partnerskapet vil omfatte både økonomisk støtte og tilgang til en rekke digitale og mobile teknologiløsninger som vil bidra til å fremme barns og unge menneskers rettigheter, med særlig fokus på likestilling for jenter. Alle fellesprosjekter vil jobbe for å bygge ferdigheter for en digital fremtid for barn og unge globalt for å redusere ulikhet, med et spesielt fokus på jenter.

Partnerskap for å nå bærekraftsmålene

Anne-Birgitte Albrectsen, administrerende direktør i Plan International, Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor, og utviklingsminister Nikolai Astrup møttes under FNs generalforsamling i New York i dag. De diskuterte betydningen av partnerskap og digitalisering av utvikling for å nå bærekraftsmålene og skape vinn-vinn-effekter.

– Vi er stolte av å kunngjøre at Telenor-konsernet, en av verdens største telekomselskaper, nå er en global partner med Plan International. Sammen kan vi bruke teknologi til å bryte ned barrierer som står i veien for de fattigste barna og bidra til å redusere digitale forskjeller, spesielt med tanke på jentene, sier Anne-Birgitte Albrectsen.

– Myndigheter, bedrifter og organisasjoner må jobbe sammen for å stimulere vekst og skape felles verdi. Telenor samarbeider med en håndfull globale partnere som har både den strategiske forankringen, gjennomføringskraften og lokalkunnskapen som skal til for å dra full nytte av potensialet som skapes av digital kommunikasjon. Plan International jobber for å fremme barns rettigheter og likestilling for jenter globalt. Gjennom våre felles prosjekter kan nyskapende digitale løsninger forsterke dette arbeidet ytterligere og bidra til mindre ulikhet i de samfunnene vi opererer i, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Utvikling gjennom digitale løsninger

Målet med partnerskapet er å redusere ulikheter gjennom digital teknologi, mobilkommunikasjon og internett. Ved å koble Telenors kjernekompetanse innen mobilkommunikasjon og teknologi sammen med Plans lokale tilstedeværelse og innovative programmer vil man sammen utvikle nyskapende løsninger for en digital fremtid for barn og unge. Dette vil bidra til å styrke individer og lokalsamfunn i de markeder der Telenor er tilstede.

Partnerskapet er en oppfølging av, og i tråd med, den norske regjeringens digitale strategi for utviklingspolitikk, som ble lansert i august 2018. Den stadfester at ny teknologi og digitale løsninger kan bidra til en bærekraftig økonomisk vekst i utviklingsland. Strategien påpeker også at ny teknologi kan bidra til å spre kunnskap og informasjon til marginaliserte grupper, som jenter og unge kvinner, og at digitale verktøy kan hjelpe dem til en bedre fremtid.

– Det er viktig og bra at dette globale partnerskapet mellom Telenor og Plan International vil bidra til å styrke barn og unges digitale ferdigheter for å oppnå utvikling, i tråd med regjeringens nye satsning på digital utvikling. Mange unge i dag, og spesielt jenter, står i fare for å bli hengende etter og dermed ikke får tilgang til morgendagens jobbmarked, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Vil redusere ulikhet

I samarbeidet vil Plan og Telenor jobbe med felles initiativ for å redusere ulikheter gjennom å bygge barn og unges ferdigheter for en digital fremtid. Dette innebærer prosjekter om digital læring, utdanning for barn utenfor skolen, yrkesopplæring og kunnskap om å skape seg en fremtid, redusere den digitale kløften, og utdanning av barn og ungdom i nettvett. Landene som omfattes av partnerskapet er Bangladesh, Pakistan, Myanmar, Thailand, Norge, Sverige og Danmark.

Den nye avtalen bygger på tidligere vellykkede partnerskapserfaringer i Pakistan mellom Plan International Pakistan og Telenor Pakistan. De to organisasjonene har i fellesskap satt opp informasjon, kommunikasjon og teknologi (IKT)-laboratorier i fjerntliggende skoler, hvor tusenvis av jenter og gutter samt lærerne lærer grunnleggende IKT-kunnskap og online sikkerhet. Norkring, et datterselskap i Telenor, har også et partnerskap med Plan International i Malawi, for å fremme bruk av radioer for å spre kunnskap om barns og spesielt jenters rettigheter i landet.

Silje Budeng | Senior kommunikasjonsrådgiver | Plan International Norge
M: 48158313 | Silje.Budeng@plan-norge.no

Hanne Knudsen | Informasjonssjef | Telenor Group
M: 90804015 | Hanne.Knudsen@telenor.co

Plan International er en utviklingsorganisasjon som fremmer barns rettigheter og likestilling for jenter. Plan streber etter en rettferdig verden, i samarbeid med barn, unge mennesker, støttespillere og partnere. Plan International arbeider med barn, unge og samfunn for å takle de grunnleggende årsakene til diskriminering av jenter, utestenging og sårbarhet. Den støtter barns rettigheter fra fødsel til de når voksenalder. Plans arbeid gjør at barn kan forberede seg på og reagere på kriser og motgang. Ved lokal tilstedeværelse, bred erfaring og høy troverdighet, driver Plan International frem forandringer på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Organisasjonen er uavhengig av regjeringer, religioner og politiske partier. I over 80 år har Plan bidratt til å bygge sterke partnerskap for barn og er aktiv i mer enn 70 land.

Om Telenor-konsernet
Telenor har som mål å koble våre 172 millioner kunder til det som betyr mest. Å knytte verden tettere sammen har vært kjernen i vår virksomhet i mer enn 160 år og Telenor har i dag selskaper i Skandinavia og Asia. Ansvarlig forretningsvirksomhet og en ambisjon om å styrke de samfunnene vi er tilstede i er en grunnleggende målsetting for vår virksomhet. www.telenor.com