Faroe Petroleum

Plan for utbygging og drift på Oda levert

Faroe Petroleum har sammen med partnerne i Oda, tidligere Butch, levert PUD til Olje og energidepartementet. Partnerskapet består av operatør, Centrica Norge (40 %), Suncor Energy (30 %) og Aker BP (15 %) i tillegg til FaroePetroleum (15 %).

Oda ble oppdaget i 2011 i den norske delen av Nordsjøen. Feltet ligger på grunt vann omkring 13 kilometer øst for Ula-feltet, hvor Faroe eier 20 %. Utbyggingsforslaget er basert på en brønnramme på havbunnen med to produksjonsbrønner, én vanninjeksjonsbrønn og eksport til Ula-plattformen. Olje transporteres til Teesside Terminalen i UK, mens gass selges til Ula for reinjeksjon for økt utvinningsgrad på Ula-feltet.

– Oda er et nytt fantastisk eksempel på letesuksessen Faroe Petroleum har hatt i Norge. Produksjonen herfra vil bli et viktig bidrag til vår fremtidige produksjonsvekst. Etter Hyme-prosjektet, blir Oda nå den andre utbyggingen av undervannsfelt som vi deltar i. Det er vi stolt av, sier Helge Hammer, COO i Faroe Petroleum og sjef for selskapets norske virksomhet.

Partnerskapet på Oda har jobbet sammen gjennom to år for å redusere utbyggingskostnaden med 40 %. Den forventede investeringen er redusert til 5,4 milliarder NOK. Produksjon har forventet oppstart i 2019, og forventes å kunne produsere mellom 30 og 70 millioner fat, hvorav 4,5 til 10,5 utgjør Faroe Petroleums andel. 95 % av produksjonen forventes å være olje.

– Vi kjøpte nylig DONG Energy sine andeler i Ula, Tambar og Oselvar. Disse feltene nyter positive synergier fra denne utbyggingen. Ula øker utvinningsgraden, mens partnerskapet i Oda kompenserer eierne i Oselvar for stopp i produksjonen ved produksjonsstart på Oda, avslutter Hammer.

-Slutt-

Faroe Petroleum plc

Om Faroe Petroleum

Faroe Petroleum
Badehusgata 37
N-4014 Stavanger

+ 47 51 21 51 00http://www.fp.fo

Faroe Petroleum Norge AS er datterselskap av Faroe Petroleum Plc. Morselskapet er et uavhengig oljeselskap med hovedkontor i Aberdeen. Selskapet er børsnotert på AIM-listen ved London Stock Exchange med aktivitet på Norsk og Britisk sokkel, samt lisenser på Irsk sokkel.

Faroe Petroleum Plc er medeier i til sammen ti produserende felt i Norge og Storbritannia. På fire av feltene, Trym og Oselvar samt Schooner og Ketch, er selskapet operatør. I 2015 produserte Faroe Petroleum Plc i gjennomsnitt 10 530 fat oljeekvivalenter pr. dag. Omsetningen i 2015 var £ 113 millioner.

Faroe Petroleum Plc hadde pr. 06.desember 2016 87 ansatte fordelt på kontorer i Aberdeen, Great Yarmouth, London og Stavanger.

Følg pressemeldinger fra Faroe Petroleum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Faroe Petroleum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Faroe Petroleum