Plager du folk med vedheng?

Du er kanskje ikke klar over det, men hvis du avslutter annenhver setning med «ikke sant?» – så er du definitivt i målgruppen. Det kan være lurt å ta en liten avsjekk innimellom, for denne uvanen oppdager andre lenge før deg. Se for deg et jobbintervju, der rekrutterer til slutt noterer seg "ikke sant?»

Har du hengt deg opp i et favorittord? Det kan rote til budskapet ditt. Foto: freeimages.com

Passive vedheng, eller språklige vedheng som det også kalles, går ofte i bølger. De tilfører ikke språket noe verdi, snarere tvert imot. De kan opptre i ironisk utgave, som «ja, jøss». Du verden, liksom.

Smittsomt
Det rare er at slike vedheng smitter. Hvis én person i en gruppe plukker opp et uttrykk og aksellererer bruken av det, så følger andre raskt etter. Jeg hadde en leder som over en lang periode avrundet de fleste utspill med «i fase én». Snart snakket flere om denne ene fasen, uten særlig mål og mening. Jeg dristet meg en dag til å spørre sjefen om vi noen gang skulle over i fase to. Han ble helt satt ut og lurte på hva i all verden jeg siktet til. Selv hørte han ikke vedhenget, en uvane som hadde satt seg godt fast i vokabularet. Vi kom dessverre aldri over i neste fase.

De sære
Så har vi de virkelig sære vedhengene, og her skal jeg gjengi et par jeg kom over på VG Nett Debatt. En mann med en bisarr dialekt (personens minste problem, i følge debattanten) avsluttet hver eneste setning med «eller hva faen er det du sier for noe?» En annen kar avsluttet setningene med «dritten og dratten». – Jeg skal inn på medarbeidersamtale og dritten og dratten. Kollegene ble så lei at de begynte å svare med samme mynt. Så det vedhenget ble fort hektet av.

Som ild i tørt gress, faktisk
Og ja, det er smittsomt. Jeg hadde selv en periode der jeg rundet av setninger med «faktisk» i tide og særlig utide, til stor irritasjon for mine kolleger. Heldigvis var en av dem tøff nok til å be meg om å finne et annet favorittord – og det var jo en fin måte å vinkle saken på. Språk er personlig, det kan være sårt å få beskjed om uvaner som sliter ut omgangskretsen. Men våg å si fra, det gavner alle. Da er også sjansen større for at folk får med seg det du sier, i stedet for å telle antall ganger du gjentar deg selv. Lurt, ikke sant?

Linda Vingmark Baumann - fagansvarlig design og tekst

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.