Adecco Group

Plager du folk med vedheng?

Du er kanskje ikke klar over det, men hvis du avslutter annenhver setning med «ikke sant?» – så er du definitivt i målgruppen. Det kan være lurt å ta en liten avsjekk innimellom, for denne uvanen oppdager andre lenge før deg. Se for deg et jobbintervju, der rekrutterer til slutt noterer seg "ikke sant?»

Har du hengt deg opp i et favorittord? Det kan rote til budskapet ditt. Foto: freeimages.com

Passive vedheng, eller språklige vedheng som det også kalles, går ofte i bølger. De tilfører ikke språket noe verdi, snarere tvert imot. De kan opptre i ironisk utgave, som «ja, jøss». Du verden, liksom.

Smittsomt
Det rare er at slike vedheng smitter. Hvis én person i en gruppe plukker opp et uttrykk og aksellererer bruken av det, så følger andre raskt etter. Jeg hadde en leder som over en lang periode avrundet de fleste utspill med «i fase én». Snart snakket flere om denne ene fasen, uten særlig mål og mening. Jeg dristet meg en dag til å spørre sjefen om vi noen gang skulle over i fase to. Han ble helt satt ut og lurte på hva i all verden jeg siktet til. Selv hørte han ikke vedhenget, en uvane som hadde satt seg godt fast i vokabularet. Vi kom dessverre aldri over i neste fase.

De sære
Så har vi de virkelig sære vedhengene, og her skal jeg gjengi et par jeg kom over på VG Nett Debatt. En mann med en bisarr dialekt (personens minste problem, i følge debattanten) avsluttet hver eneste setning med «eller hva faen er det du sier for noe?» En annen kar avsluttet setningene med «dritten og dratten». – Jeg skal inn på medarbeidersamtale og dritten og dratten. Kollegene ble så lei at de begynte å svare med samme mynt. Så det vedhenget ble fort hektet av.

Som ild i tørt gress, faktisk
Og ja, det er smittsomt. Jeg hadde selv en periode der jeg rundet av setninger med «faktisk» i tide og særlig utide, til stor irritasjon for mine kolleger. Heldigvis var en av dem tøff nok til å be meg om å finne et annet favorittord – og det var jo en fin måte å vinkle saken på. Språk er personlig, det kan være sårt å få beskjed om uvaner som sliter ut omgangskretsen. Men våg å si fra, det gavner alle. Da er også sjansen større for at folk får med seg det du sier, i stedet for å telle antall ganger du gjentar deg selv. Lurt, ikke sant?

Linda Vingmark Baumann - fagansvarlig design og tekst

Om Adecco Group

Adecco Group
Rosenkrantz' gate 16

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg saker fra Adecco Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Adecco Group

3 grep som styrker ditt lederskap10.4.2018 16:21Pressemelding