Pilkington Activ oppfyller standard

30.6.2017 07:33 | Glass og Fasadeforeningen

Verdens første selvrensende glass, Pilkington Activ™, har blitt verifisert og oppfyller offisielt den nye europeiske standarden for selvrensende glass. EN 1096-5 tester og klassifiserer selvrensende egenskaper for belagt glass.

Foto: Severine Groneberg

Dette er den eneste uavhengige vurderingen som kan dokumentere egenskaper til produkter som bruker hydrofile og fotokatalytiske egenskaper for å forbedre glassets renhet, skriver Pilkington i en pressemelding til Glass og Fasadeforeningen.

Pilkington Activ™, som i år feirer sitt 15-årsjubileum, bruker et mikroskopisk tynt belegg med dobbeltvirkende effekt. Først blir belegget aktivert av dagslys for å bryte ned organiske stoffer som ses som urenheter på glasset. Dernest vil regnvann som treffer glassets overflate sørge for at disse urenheter løsner og ledes vekk.

Testen fra Fraunhofer Institute og IST i Tyskland bekrefter disse egenskapene til Pilkington Activ ™. Tidligere har glasset også oppnådd klasse A, den høyeste klassifiseringen for beleggets holdbarhet i samsvar med EN 1096-2. Denne standarden tester blant annet slitasje til belegg under naturlige værforhold.

– Vi merker økt etterspørsel for selvrensende glass både i næringsbygg så vel som i boliger, sier administrerende direktør for Pilkington Norge AS, Asbjørn Lunde.

Foto: Severine Groneberg