Philipp Engedal blir ny administrerende direktør i Flytoget AS

(Oslo 06.07.2016) Styret i Flytoget har ansatt ny administrerende direktør i selskapet.

Philipp Engedal er ansatt som ny administrerende direktør i Flytoget AS. Engedal er utdannet siviløkonom fra Universität Mannheim og har lang erfaring som toppleder innenfor ulike sektorer, herunder dagligvare, logistikk, godstransport, byggevareindustri og samferdsel. Engedal kommer fra stillingen som administrerende direktør i Nobina Norge.

- Vi er veldig fornøyd med ansettelsen av Philipp Engedal som ny administrerende direktør i Flytoget. Engedal har solid og bred erfaring fra både logistikk og samferdsel, dette kombinert med hans gode forretningsforståelse og sterke analytiske evner gjør at han vil representere den dynamikk og innovasjon som vi ønsker i Flytoget.  Vi ser frem til å få Philipp med på laget og gleder oss til å følge ham tett i videreutviklingen av Flytoget, sier Wenche Kjølås, styreleder i Flytoget.

Nåværende administrerende direktør, Linda Bernander Silseth, sa opp sin stilling i begynnelsen av mars 2016. Styret startet i april en omfattende rekrutteringsprosess og ikke overraskende var det mange som viste interesse for stillingen. Over hundre potensielle kandidater har vært involvert i prosessen og av finalekandidatene var det to kvinner og tre menn.

Philipp Engedal tiltrer stillingen som administrerende direktør i Flytoget senest 1. januar 2017 og ser frem til en ny arbeidshverdag.

- Jeg er veldig glad for at jeg har fått denne muligheten, og gleder meg enormt til å starte på nye arbeidsoppgaver i et av Norges mest spennende selskaper. Norsk jernbanesektor står i tiden fremover overfor store endringer og vi går inn i en ny og spennende fase for Flytoget. Fremtidig mål og retning for selskapet må vurderes i lys av realiseringen av jernbanereformen og de muligheter som åpner seg opp for en togoperatør med høy kundetilfredshet og en sterk merkevare. Nå gleder jeg meg til å bli kjent med selskapet fra innsiden og til å møte menneskene som har bidratt til at Flytoget har blitt en så stor suksess, sier Philipp Engedal.

Fra 1. august 2016 til 1. januar 2017 er Hans Kristensen fungerende administrerende direktør i Flytoget. Kristensen har vært i Flytoget siden 2000 og har innehatt stillinger som organisasjonsdirektør, driftsdirektør, sikkerhetsdirektør og teknisk direktør. Hans Kristensen fungerte også i overgangsperioden ved forrige skifte av administrerende direktør.

For spørsmål kontakt:

Wenche Kjølås
Styreleder i Flytoget
E-post: wenche.kjolas@grieg.no

Philipp Engedal er ansatt som ny administrerende direktør i Flytoget AS.

Flytoget er et høyhastighetstog som bringer passasjerer til og fra Oslo Lufthavn, med Drammen som endestasjon i vest. I 2013 hadde Flytoget 6,5 millioner reisende, en økning på 8 prosent fra året før. Selskapet omsatte for 899 MNOK i 2013, og hadde et driftsresultat på 229 millioner norske kroner.

Flytoget og Vipps tester helautomatisk billettering4.11.2016 08:00Pressemelding

(Oslo, 4. november 2016) Før sommeren inngikk Flytoget og Vipps et innovasjonssamarbeid og allerede denne uken presenterte de sitt første pilotprosjekt. Ambisjonen er at de reisende skal kunne betale reisen med Flytoget uten ett eneste tastetrykk. Denne uken ble det gjennomført en rekke tester som vil avgjøre om teknologien som helautomatiserer billetteringen blir et permanent tilbud. - Vi har tatt initiativ til dette samarbeidet fordi vi sammen kan gi de reisende en bedre opplevelse enn hva vi kan gjøre hver for oss. Hvis teknologien fungerer og hvis dette bidrar til å skape en enda enklere reise vil vi innføre dette allerede til neste år, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Det er det danske selskapet GoAppified som har utviklet Smart Beacon-teknologien, der små radiosendere sender ut signaler som identifiserer mobiltelefonen til de reisende. Flytoget og Vipps er blant de første i Norge som tilbyr teknologi som fanger opp de reisendes bevegelser i realtid. Det eneste som

For første gang kan du prøve en selvkjørende elbuss på Fornebu20.10.2016 13:05Pressemelding

(Oslo 20.10.2016) I dag reiste regjeringen og opposisjonen for første gang med en selvkjørende elbuss på Fornebu. Sammen med en gruppe reisende var de invitert av en konstellasjon av noen av landets største transport- og teknologiaktører. Samarbeidsprosjektet vil gjøre Norge til foregangsland for bruk av selvkjørende busser. I dag åpnet Acando, Flytoget, Telenor, Ruter, NHO Transport en minipilot der en selvkjørende elbuss skal kjøre på Fornebu i to dager. Elbussen opererer mellom 08.30 – 16.30 torsdag og fra 08.00 –  15.00 fredag. - Vi er tilstede på Fornebu fordi dette er et område hvor mange pendler hver eneste dag. Alle som ønsker kan komme hit å teste denne selvkjørende elbussen og jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget. Arrangementet på Fornebu startet med en panelsamtale der representanter fra både regjeringspartiene og opposisjonen la frem sine planer for å få selvkjørende elbusser som et tilbud allerede fra 2017. Statsse