Peugeot e-208 – helt elektrisk

• 340 km (WLTP) • 50 kWt batteri • 136 hestekrefter • Hurtiglading: 80% av batterikapasiteten på 30 minutter • Ladesystem: Combo Charging System CCS • Appstyring av varme og lading • Varmepumpe • Samme innvendig plass som i modellen med bensinmotor • Reservasjonsløsning lanseres 5. mars for elektrisk e-208

Peugeot 208 bygges på PSAs siste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor.

Peugeotimportøren hos Bertel O. Steen vil ta inn 208 med bensinmotor, men den soleklare volummodellen blir selvfølgelig helelektrisk.

- Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader! Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

e-208
Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering og kommer med en motor på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer:

• Eco: for optimal rekkevidde
• Normal: optimal innstilling for daglig kjøring
• Sport: hvor ytelser og opplevelser har prioritet. Maksimal effekt og dreiemoment som gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 8,1 sekunder

Det finnes også to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.

- Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.

OPPVARMING
e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kw samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.

LADING
e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.
Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP.

Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Ved hjelp av en Peugeot-app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.

BENSINMOTOR
208 kommer også med Peugeots velkjente 1,2-liters Puretechmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Den minste motoren leveres kun med manuell girkasse, mens de to største kan leveres med 8-trinns automatgir.

UIMOTSTÅELIG
Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens modell. Peugeot har jobbet med et uttrykk som fester seg og bilen har mange i øyenfallende detaljer. Det skal være både rent, sportslig og diskré på en gang.

LED-signaturen med tre klør i frontlyktene er noe man legger lett merke til. Ellers har biler med høyere utstyrsgrad mange sorte detaljer – grill, lister i skjermbuene, mellom baklysene og vindusrammene. Ser du en «e» på C-stolpen er det den elektriske varianten det er snakk om. Toppnivået, GT, er kun tilgjengelig i elektrisk versjon.

I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.

i-Cockpit
Peugeot har til nå solgt over 5 millioner biler med i-Cockpit. Forrige 208 har også i-Cockpit, men det er kraftige oppgraderinger i den nye modellen. Avhengig av utstyrsnivå, så er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.

Dashbordet består av materialer med høy kvalitet og valget av stoffer og skinn gir en eksklusiv følelse. Den har Adamite kontrastsømmer i setene, 8 farger på stemningslyset, sportsseter og aluminiumspedaler.

e-208 GT har i tillegg Alcantara Greval grey stoff med 3D-sømmer i strekkmetallmønster og 17-tommers felger med slipte designelementer innsatt i eikene.

ASSISTANSESYSTEMER
• Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
• Filholderassistent
• Full parkeringsassistanse
• Nødbremsassistanse
• Aktiv filskiftevarsling
• Fjernlysassistanse
• Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
• Utvidet skiltgjenkjenning
• Blindsonevarsler

208 og e-208 vises på bilmessa i Geneve 5. mars. Reservasjonsløsing for e-208 slippes løs 5. mars for norske kunder.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.