Peugeot e-208 – helt elektrisk
Peugeot 208 bygges på PSAs siste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor.
Peugeotimportøren hos Bertel O. Steen vil ta inn 208 med bensinmotor, men den soleklare volummodellen blir selvfølgelig helelektrisk.
- Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader! Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
e-208
Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering og kommer med en motor på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer:
• Eco: for optimal rekkevidde
• Normal: optimal innstilling for daglig kjøring
• Sport: hvor ytelser og opplevelser har prioritet. Maksimal effekt og dreiemoment som gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 8,1 sekunder
Det finnes også to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.
- Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.
OPPVARMING
e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kw samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.
LADING
e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.
Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP.
Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.
Ved hjelp av en Peugeot-app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.
BENSINMOTOR
208 kommer også med Peugeots velkjente 1,2-liters Puretechmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Den minste motoren leveres kun med manuell girkasse, mens de to største kan leveres med 8-trinns automatgir.
UIMOTSTÅELIG
Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens modell. Peugeot har jobbet med et uttrykk som fester seg og bilen har mange i øyenfallende detaljer. Det skal være både rent, sportslig og diskré på en gang.
LED-signaturen med tre klør i frontlyktene er noe man legger lett merke til. Ellers har biler med høyere utstyrsgrad mange sorte detaljer – grill, lister i skjermbuene, mellom baklysene og vindusrammene. Ser du en «e» på C-stolpen er det den elektriske varianten det er snakk om. Toppnivået, GT, er kun tilgjengelig i elektrisk versjon.
I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.
i-Cockpit
Peugeot har til nå solgt over 5 millioner biler med i-Cockpit. Forrige 208 har også i-Cockpit, men det er kraftige oppgraderinger i den nye modellen. Avhengig av utstyrsnivå, så er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.
Dashbordet består av materialer med høy kvalitet og valget av stoffer og skinn gir en eksklusiv følelse. Den har Adamite kontrastsømmer i setene, 8 farger på stemningslyset, sportsseter og aluminiumspedaler.
e-208 GT har i tillegg Alcantara Greval grey stoff med 3D-sømmer i strekkmetallmønster og 17-tommers felger med slipte designelementer innsatt i eikene.
ASSISTANSESYSTEMER
• Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
• Filholderassistent
• Full parkeringsassistanse
• Nødbremsassistanse
• Aktiv filskiftevarsling
• Fjernlysassistanse
• Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
• Utvidet skiltgjenkjenning
• Blindsonevarsler
208 og e-208 vises på bilmessa i Geneve 5. mars. Reservasjonsløsing for e-208 slippes løs 5. mars for norske kunder.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Nøkkelord
Kontakter
Stian GihlePR- og informasjonssjef PSA Norge - Peugeot, og DS
Tel:+47 913 16 351stian.gihle@bos.noBilder
Lenker
Om Stellantis Norge
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Større plass, syv seter og 4x4. Elektriske Peugeot E-5008 er her20.3.2024 08:48:38 CET | Pressemelding
Den nye Peugeot E-5008 tilbyr opptil 660 kilometer rekkevidde, syv seter, 748 liter bagasjerom og tilhengerfeste.
Modelloffensiv fra Fiat14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Den første bilen i rekken vises i juli 2024. Deretter kommer en ny modell i 2025, 2026 og 2027.
Fiat 600e blir en elektrisk utstyrsbombe27.2.2024 09:52:14 CET | Pressemelding
- Dette er helt nytt i Fiat-sammenheng. Fiat 600e har alt utstyr, god pris og garanterer det gode liv, eller La Dolce Vita som Fiat kaller det. Denne pakken ser jeg frem til å tilby norske kunder, og den leveres selvsagt ikke i grått! sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.
Peugeot E-5008: Sniktitt på stor elektrisk syvseter26.2.2024 09:43:03 CET | Pressemelding
En størrelse opp fra E-3008, finner vi volumesteren og syvseteren E-5008.
Fiat Professional priser nye Doblò og E-Doblò13.2.2024 10:49:03 CET | Pressemelding
Når Fiat Professional i dag starter salget av en kraftig oppgradert Doblò, starter prisen på 284.900 kroner pluss moms for dieselversjonen og 406.900 kroner for E-Doblò.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom