Petter og Åge Skinstad til TV 2

TV 2 Sportens ekspertkorps styrkes med to kapasiteter innen langrennssporten.

Åge og Petter Skinstad blir TV 2 Sportens langrennseksperter.

Åge Skinstad (53) er en kjent stemme innen langrenn på norsk tv, nå sist som ekspertkommentator for Discovery under OL i Pyeongchang, men han var også tilknyttet NRK fra 1997 til 2006. Senere har han vært både sportssjef og langrennssjef i Norges Skiforbund, og har også hatt lederroller i næringslivet. Skinstad arbeider til daglig som merkevaredirektør for Swix og Toko, og er innvalgt i verdenscupkomiteen i det internasjonale skiforbundet, FIS.

For TV 2 skal Åge Skinstad i hovedsak kommentere verdenscuprennene som kanalen har rettigheter til i Sveits.

- Jeg kommenterte jo i en årrekke for NRK, og gjorde comeback for Discovery opp mot og under OL i år. Dét ga mersmak så da tilbudet kom fra TV 2, var det ikke vanskelig å takke ja. Dette blir bare moro, og jeg gleder meg stort, sier Åge Skinstad.

Åges sønn, Petter Soleng Skinstad (28), er aktiv langrennsløper og går sammen med broren Mårten for familielaget Team Sport1 Skinstad. Han har i tillegg studert journalistikk, og har tidligere vært ekspertkommentator for TV 2 under OL i Rio, samt på langløp i langrenn for NRK.

Mens Åge skal kommentere renn, skal Petter ha en mer generell ekspertrolle for TV 2 innenfor langrennssporten.

- Jeg takket ja til rollen i TV 2 fordi jeg elsker langrennssporten, både som aktiv utøver og tilskuer. Den rollen jeg har i TV 2 lar seg fint kombinere med det å være aktiv utøver, og gir meg samtidig muligheten til å få mene noe om og påvirke idretten jeg elsker, forteller Petter Soleng Skinstad.

- Jeg er veldig glad i diskusjon og meningsutveksling, men ønsker imidlertid ikke å skape konflikt for konfliktens skyld. Jeg er opptatt av endringsvilje og, ikke minst, endringsdyktighet og håper å kunne bidra til å skape positive diskusjoner om nasjonalsporten. Jeg kommer helt sikkert til å hisse på meg enkelte, men jeg tror det er nettopp denne friksjonen som fører til fremdrift. Som aktiv utøver håper jeg å kunne bidra med innsikt og kunnskap utover det folk flest vil se gjennom tv-ruta, sier han.

TV 2s sportsredaktør, Vegard Jansen Hagen, er svært fornøyd med «nysigneringene».

- Vi er svært glade for å få med far og sønn Skinstad i langrennssatsingen vår. De to har stor innsikt, erfaring og lidenskap for langrenn, og vil styrke oss både på live-sendinger og nyhetsjournalistikk, sier Vegard Jansen Hagen, som dermed får to far-og-sønn-konstellasjoner i ekspertstallen.

- Vi har hatt stor suksess med far og sønn Kaggestad på sykkel. Nå overfører vi denne familiære suksessformelen til langrenn, sier Hagen med et smil.

Skinstad-karene vil utfylle TV 2 Sportens allerede sterke ekspertkorps.

- TV 2 Sporten har en klar målsetning om å ha de beste formidlerne av sport i Norge. Derfor henter vi kapasiteter som Thor Hushovd, Helene Olafsen, Gro Hammerseng-Edin - og nå Petter og Åge Skinstad. Dette er profiler som skal løfte rettighetene våre ytterligere og gi en enda større opplevelse for seerne, sier sportsredaktøren.

Håvard SolemPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Petter uteligger, Roeng, Århundrets stemme, Idol, Gullruten, Amanda

934 35 922hvl@tv2.no

Martine Lunde er med når Bloggerne er tilbake med en ny sesong 1. januar29.11.2018 09:59Pressemelding

Det nye året 2019 starter med en ny sesong med «Bloggerne». I den tiende sesongen av «Bloggerne» får vi bli bedre kjent med Martine Lunde. Vi får også følge Caroline Berg Eriksen, Jørgine «Funkygine» Vasstrand, Anniken «Annijor» Jørgensen, Stina Marie Bakken, Julianne «Pilotfrue» og ektemannen Ulrik Nygård. «Bloggerne» - sesong 10, får premiere 1. januar på TV 2 Livsstil og TV 2 Sumo.