Petter Katastrofes dag i «Hver gang vi møtes»

Foto: Vegard Breie / TV 2

Flere overraskelser venter i kveldens utgave av «Hver gang vi møtes» på TV2, på det som er Petter «Katastrofe» Kristiansen sin dag. Hør musikken i kveldens episode allerede nå!

– Når jeg får en god magefølelse så pleier jeg å følge den. Å være med i «Hver gang vi møtes» gir meg godfølelsen i magen. Det er et musikkrelatert program som utfordrer oss artister i ulike retninger og jeg gleder meg til å tolke andres låter og høre dem tolke mine låter, sa Petter Katastrofe i forkant av innspillingen til årets sesong.

I kveld er det han nemlig den fjerde av de totalt syv folkekjære artistene på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss som skal bli hyllet i «Hver gang vi møtes».

Petter Bjørklund Kristiansen er kjent under artistnavnet Katastrofe. Han startet karrieren med Fredrikstad-hip hop-bandet Lok Allé i 2004, og lanserte solokarrieren sin i 2008 med låten «Vi prekæs». I 2014 økte populariteten rundt Katastrofe med låten «Bleik og sur». Låten var et samarbeid med Staysmann og M.M.B. og solgte til gull. Andre hitliste-suksesser inkluderer låtene «Maria» i 2014 og «Pattaya» i 2015. Samarbeidet med Marcus & Martinius i 2015 med låten «Elektrisk» nådde tredjeplass på VG-lista, og Petter var med tvillingduoen på deres enormt populære Sverige-turné i 2016. Suksess ble det også da Katastrofe i samarbeid med Alexander Rybak gav ut singelen «Typisk norsk». I 2016 toppet han VG-listen for første gang med låten «Sangen du hater». Låten «Om alt går til helvete» kom ut i 2017 og ble en landeplage med skyhøye strømmetall. Låtene til Katastrofe har blitt strømmet over 200 millioner ganger på Spotify.

I den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro.

Det offisielle albumet fra sesongen er ute digitalt og på CD 15. februar. Musikken i kveldens episode kan høres her!

Dette blir sunget lørdag på Petter Katastrofes dag:

• Lars Bremnes - «Sangen du hater (Sangen du hata)»
• Trine Rein - «Elektrisk»
• Tom Mathisen - «Bleik og sur»
• Maria Haukaas Mittet - «Om alt går til helvete»
• Elisabeth Andreassen - «Typisk norsk»
• Sol Heilo - «Holde rundt deg»

Artwork for Petter Katastrofes dag

Et særegent album med komposisjoner av Knut Buen, tolket av unge pianister9.8.2019 12:53:49 CESTPressemelding

Fra den nyskapende multikunstneren Knut Buen kommer albumet «Vandraren- Slåttar for klaver», bestående av 19 hardingfeleslåtter komponert av Buen, arrangert for klaver av Kjetil Bergheim. Slåttene tolkes av 16 pianister med bakgrunn fra 10 forskjellige land, inklusive Håvard Gimse som også er initiativtaker til prosjektet. Utgivelsen inneholder også feleversjonen av noen slåtter, spilt av Knut selv. Albumet slippes 9. august på Heilo / Grappa Musikkforlag. I forbindelse med plateslippet blir det konsert med de fleste pianistene i Rauland Kyrkje, Telemark, 10. august. 17. august blir det konsert på Oscarshall under regi av Oslo Kammermusikkfestival. Vandraren «Vandraren» er på mange måter et initiativ for å gjøre folkemusikken tilgjengelig for et større publikum. En ekstra motivasjon for Buen er at denne musikken med dype røtter i Telemark blir tolket av unge, håndplukkede utøvere med ulik personlighet, bærende på hver sin musikalske arv. Felles for dem alle er at de enten har vært elle

Årets andre album fra Ketil Bjørnstad er ute nå9.8.2019 09:53:32 CESTPressemelding

Feiringen av Ketil Bjørnstads 50-årsjubileum som artist fortsetter i dag, blant annet med slippet av boksen The World I Used To Know. Våren 2018 innså Ketil Bjørnstad at det bare var et knapt år igjen før det hadde gått 50 år siden han debuterte som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula den 10. januar 1969. På den dagen i år begynte da markeringen av det som er Bjørnstad-året 2019 med en lekker ny-utgivelse av Rainbow Sessions. Nå fortsetter feiringen for fullt. The World I Used To Know er ute i dag på Grappa Musikkforlag, og er innspilt i verdens mest kjente studio - Abbey Road i London, nærmere bestemt i Studio Two der blant annet The Beatles spilte inn sitt materiale. Albumet slippes ikke bare på CD, vinyl, og digitalt, men også som en storslått boks som består av fem CDer. Alle disse inneholder innspillingene fra Abbey Road, men boksen inneholder i tillegg tre CDer med musikk fra hele hans karriere med ulike gjestevokalister, og ikke minst ytterligere én ny plate som er sp

Vold & Virud sitt nye album er ute nå2.8.2019 10:09:30 CESTPressemelding

Det heter Tolv blå, og er sluppet på Grappa Musikkforlag. Men, Tolv blå – hva betyr det? Det betyr: Tolv diktere i blått, norske diktere, i afroamerikanske blåtoner, fremført av Jan Erik Vold & Kåre Virud, som i over førti år samlet seg om trubaduren Bob Dylan – nå går Vold & Virud til hjemlig mark og tar for oss dikt fra Petter Dass til i dag. – Vi skritter gjennom århundrene og begynner med han som var predikant på 1600-tallet, koblet til jazzlåta «The Preacher» av Horace Silver, og dermed var utgangspunktet gitt: Vi gjør gospel av Petter Dass, og i fortsettelsen følger Johan Herman Wessel fra 1700-tallet, Henrik Wergeland og Henrik Ibsen fra 1800-tallet, fram til Herman Wildenvey, Rolf Jacobsen og de andre moderne – til sammen et 300-års album med levende, norsk poesi, forteller Vold og Virud om det nye samarbeidet. Hør Tolv blå her! Jan Erik Vold og Kåre Virud er kjemper innen norsk litteratur, blues, vise og rock. Legender som har banet vei og ryddet ny mark der andre har kunnet g

Frida Ånnevik er ute med den siste singelen fra kommende album2.8.2019 08:57:54 CESTPressemelding

Den siste singelen fra Frida Ånneviks kommende album, Andre sanger, er ute nå. Denne gangen er det én av de aller første låtene hun gjendiktet. Sist Frida Ånnevik slapp en singel, satt hun med en sterk følelse av anger over at hun ikke hadde dratt til Manchester for å oppleve Spice Girls. Det var rundt da hun slapp sin tolkning av «Say You’ll Be There», som på norsk ble til «Det jeg vil ha (fra deg)». Dette var én av så langt fire låter som er hentet fra Andre sanger, som slippes 13. september på Grappa Musikkforlag. Denne gangen tar Frida for seg «In Common» av Alicia Keys, som hun har gjort om til «Henger sammen». Hør «Henger sammen» her! – Dette er én av de første låtene jeg gjendikta, forteller Frida. – Vi gjorde den i en radiosending hos NRK P3 Ruben for flere år siden. Det var litt for moro skyld, men mest fordi jeg var så opphengt i den og bare fikk den ikke ut av systemet. Da er det jo bare én ting som funker, og det er å synge den. Og i mitt, og dette tilfellet; gjendikte den.

hei kalas hyller Armstrong og månelandinga på sin nye singel19.7.2019 09:47:38 CESTPressemelding

Visste du at fotsporene som astronautene lagde på månen kommer til å være der for alltid? Det er litt rart å tenke på. I morgen, 20. juli, er det 50 år siden disse sporene ble laga. For hei kalas er det en selvfølge å markere dette. Hadet bra, Neil Armstrong. Hils til de på månen. Husk å ikke glemme votter, det er veldig kaldt der. hei kalas har tenkt mye på Neil Armstrong. Hvordan var det å lande på månen? Lengta han hjem? Var det kaldt der? Ble han svimmel? Derfor slipper trioen hyllesten «Hadet bra, Neil Armstrong» dagen før 50 års-jubileet til månelandinga. Dette er første singel fra det kommende albumet Hvorfor er jeg allergisk. Hør «Hadet bra, Neil Armstrong» her! I tillegg til å markere månelandinga stiller låta også andre eksistensielle spørsmål - om andre dimensjoner, sorte hull og det å savne noen veldig. hei kalas lager musikk om ting som gjør deg glad, trist eller full av spørsmål. Bandet hei kalas ble startet av kollegene Heidi Marie Vestrheim og Annikken Theodorsen i NRK

IAMSVEN, Martine Johanne & Lavré slipper samisk sommerhit5.7.2019 10:17:08 CESTPressemelding

«Geasseijat» er en feel good samisk/norsk poplåt om de nord-norske somerne som frembringer glede og kjærlighet. – Kom ta meg i handa, la oss danse med midnattsola. Øyan våres møtes, vi kjenne gnisten. Alt e bedre når vi e i lag. Slik åpner denne sprudlende og gode sommerlåta «Geasseijat», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag i samarbeid med NRK Aktivum. Låtskriverne bak singelen er debutantene Lávre og Martine Johanne, som har fått med seg IAMSVEN på produsentsiden. Hør «Geasseijat» her! Låttittelen betyr «Sommernetter», og handler om å sammen legge alle bekymringer til side og nyte den nord-norske sommeren, mens man skaper nye minner og danser i midnattsolens glans. Dette er en del av musikkprosjektet NRK URBI, hvis mål er å rette søkelyset mot unge samiske artister. «Geasseijat» er noe av det første NRK gjør under URBI, og målet er at URBI skal bli et merkenavn for alt NRK gjør som omhandler unge samiske artister og deres musikk. På samisk betyr «urbi» noe som spirer og gror/knopp