Petter Hellman ny administrerende direktør i Møller Bil

Petter Hellman (41) er ansatt i en nyopprettet stilling som administrerende direktør for MøllerGruppens samlede forhandlervirksomhet i Norge, Sverige og Baltikum.
Petter Hellman blir ny administrerende direktør i Møller Bil

MøllerGruppen er Nordens største bilorganisasjon med en samlet omsetning på over 26 milliarder kroner og totalt nær 4300 medarbeidere. Forhandlervirksomheten består i dag av totalt 68 forhandlere og over 3700 medarbeidere i Norge, Sverige og Baltikum.

Petter Hellman har opparbeidet seg tung faglig kompetanse og bred ledererfaring fra 11 år i ledende posisjoner i Orkla og har de siste fire årene vært CEO i Lilleborg. Før tiden i Orkla har Hellman arbeidet i Gresvig AS og A.T. Kearney, hvor han jobbet med flere, store detaljhandelskjeder. Han er utdannet ved Handelshøyskolen i Bergen og The Fuqua School of Business at Duke University i North Carolina.

- Bilindustrien står midt oppe i et enormt veiskille med teknologiskift, digitalisering og delingsøkonomi. Vi har derfor samlet all vår forhandlervirksomhet under en felles ledelse for å øke vår evne til raskere omstilling. Vi har gjennomført en svært grundig prosess, der sterke kandidater både fra egne rekker og utenfra har konkurrert om jobben, sier konsernsjef Terje Male i MøllerGruppen.

- Vi har sett etter en leder som setter retning, mobiliserer, leder endring og utvikler våre medarbeidere. Petter Hellman har lang erfaring fra forretnings-, organisasjonsutvikling og omstilling, med bakgrunn fra større kompliserte strukturer. Han er en god strateg med betydelig gjennomføringsevne og kan vise til svært gode resultater fra tidligere stillinger. Vi ser er svært tilfreds med å få med Petter Hellman på laget, sier Terje Male.

- MøllerGruppen har en utrolig sterk posisjon som en av de ledende bilorganisasjoner i Nord Europa. Stillingen som administrerende direktør i Møller Bil er blant de viktigste lederposisjonene i bilbransjen i Norden, og innebærer en betydelig utfordring med ansvar for 3700 kvalifiserte medarbeidere i en bransje i kraftig omstilling. Dette er en veldig spennende rolle som jeg ser frem til å ta fatt på, sier Petter Hellman.

Terje Male vil selv fungere som konstituert leder inntil Petter Hellman starter senest ved årsskiftet.

Fakta:
MøllerGruppen har til sammen 68 bilforhandlere i Norge, Sverige, Estland, Latvia og Litauen. Møller Bil Norge er Norges største bilforhandlerkjede og har 42 bilforhandlere og 11 spesialiserte skadeverksteder spredt over hele landet. Møller Bil Sverige er Sveriges nest største Volkswagen-, Audi-, Škoda- og Seat-forhandlergruppering med til sammen 12 utsalgssteder i Midt Sverige. Møller Auto Baltic har 14 utsalgssteder i Estland, Latvia og Litauen.

Petter Hellman blir ny administrerende direktør i Møller Bil