Petoro velger PetroPortal fra EVRY

Petoro og EVRY har inngått en ny avtale som vil gi Petoro tilgang på ny teknologi samt samle de fleste IT-leveransene på ett sted. Avtalen inkluderer også bransjeportalen PetroPortal, som er utviklet av EVRY.

Fra venstre:
Bjarte Minde, Kolbjørn Haarr, Hege Waldenstrøm Manskow,             Åge Helgeland, Bjørn Kvanvik, Audun Wigestrand, Kurt S. Helland
Fra venstre: Bjarte Minde, Kolbjørn Haarr, Hege Waldenstrøm Manskow, Åge Helgeland, Bjørn Kvanvik, Audun Wigestrand, Kurt S. Helland

Avtalen inkluderer også skybaserte kontorløsninger samt data, har en varighet på 5 år med opsjon for ytterligere 2 år.

«Ved å samle alle tjenester hos EVRY, får vi tilgang til teknologi og et stort kompetansemiljø i Norges største IT-selskap. Vi ønsker å styrke innovasjon og digitalisering i vår egen virksomhet og sammen med EVRY vil vi fokusere på fornyelse og forbedring av prosesser og dataflyt. På denne måten håper vi å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi og ivareta våre oppgaver på en mest mulig effektiv måte», sier Åge Helgeland, IT-sjef i Petoro.

PetroPortal er en plattform for petrotekniske løsninger som sikrer brukeren tilgang til ledende og standardiserte applikasjoner og tjenesteprogram for oljeindustrien. Plattformen er en viktig del av EVRYs helhetlige løsning for olje- og gassbransjen i Norge. Petoros valg av PetroPortal bekrefter at investeringen er i tråd med bransjens behov innen seismisk tolkning, brønnanalyser og reservoirsimulering.

«Oljebransjens behov for kostnadsreduksjoner skaper behov for løsninger som muliggjør effektivisering og skalerbarhet. Vi mener at økt digitalisering og standardisering er en viktig del av fremtiden for at sektoren skal opprettholde sin konkurransekraft. PetroPortalen er designet for å møte disse behov og vi ser frem til å levere til Petoro – en viktig kunde for oss», sier Kolbjørn Haarr, konserndirektør i EVRY Norge.

Om Petoro

Petoro er et norsk statlig aksjeselskap med ansvar for å ivareta de forretningsmessige forhold knyttet til statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten på norsk kontinentalsokkel. Selskapet har cirka 60 ansatte og kontor i Stavanger.

Fra venstre:

EVRY er Skandinavias ledende leverandør av IT-tjenester med lokal tilstedeværelse i over 50 byer og tettsteder. EVRY satser på utvalgte bransjer som offentlig sektor, bank og finans, forsikring, helse, energibransjen, olje og gass, produksjonsbedrifter, handel og logistikk, teknologi og kommunikasjon og servicebedrifter. Ved hjelp av bransjekunnskap og teknologisk innsikt skaper EVRY digitale fortrinn til fordel for sine kunder og bidrar til utviklingen av fremtidens informasjonssamfunn. EVRY har ca. 9 000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 12.5 milliarder kroner.