Per Ragnar Johansen er valgt som styreleder i Bilimportørenes Landsforening

Under årsmøtet i Bilimportørenes Landsforening (BIL) torsdag 19. april ble Per Ragnar Johansen (Bertel O. Steen AS) valgt som styreleder for de neste 12 månedene.

Per Ragnar Johansen, nyvalgt styreleder i Bilimportørenes Landsforening (BIL). Foto: Jarle Nyttingnes/Bertel O. Steen

BIL er en interesseorganisasjon som arbeider for å fremme samarbeidet mellom medlemmene og ivareta deres felles bransjeinteresser overfor offentlige myndigheter, politikere og andre interessenter. Videre arbeider foreningen for sunne forretningsforhold i bransjen. Foreningen arbeider også for å fornye den norske bilparken og påvirke myndighetene til å dreie avgiftene i retning av å stimulere til å gjøre nye, miljøvennlige biler billigere i innkjøp og bruk.

BIL har fokus på flere løpende prosjekter og oppgaver som rekruttering til bransjen, det bilpolitiske samarbeidet med NAF og Norges Bilbransjeforbund (NBF), informasjon om utviklingen av nye motorteknologier og drivstoffer og konsekvensene av dette overfor myndighetene, og generell kontakt med myndighetene og stortingspolitikerne. BIL samarbeider også med andre relevante organisasjoner for å ivareta medlemmenes interesser.

– Jeg synes det er viktig å jobbe for felles rammevilkår for bilbransjen, derfor er dette et verv jeg påtar meg med stor glede, sier Per Ragnar Johansen som til daglig er konserndirektør for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Bertel O. Steen AS. – Arbeidet som BIL gjør er viktig både på kort og lang sikt. Ved å være én stemme for bransjen spesielt i forhold til myndighetene, får vi bedre gjennomslagskraft enn det som det enkelte medlemmet hadde klart alene, sier han.

– Vi ser det som svært viktig for Bertel O. Steen å være representert både i BIL og NBF for å bidra til å sette preg på en bransje i sterk endring, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen AS. – Per Ragnar Johansen har deltatt i BIL som styremedlem tidligere og kjenner godt til arbeidet som gjøres for bransjens interesser. Han blir en god styreleder som også vet å sette fokus på mulighetene og utfordringene knyttet til salg, service og bruk av ulike nyttekjøretøy, sier Maarud.

De øvrige styremedlemmene og varamedlemmene er:
Styremedlem: Roy Dalen, Scania
Styremedlem: Morten Scheel, Porsche
Styremedlem: Nils-Henrik Holmen, Renault
Styremedlem: Ulf Tore Hekneby, H. A. Møller
Varamedlem: Jørn A. Brønmo, Toyota
Varamedlem: Karianne Westby, Mazda

Per Ragnar Johansen: 95 75 39 39 / Per.Ragnar.Johansen@mercedes-benz.no

Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon, og har i dag 25 medlemmer. Foreningen ble stiftet 31. januar 1916 under navnet Automobilforhandlernes Forening, og fikk sitt nåværende navn 1. januar 1979.

Bertel O. Steen AS med datterselskaper er et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, smart®, Fuso og Setra til Norge og er også en betydelig aktør innen bildetalj, bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet. Konsernet har ca. 2 500 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Bertel O. Steen AS med datterselskaper er et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, smart®, Fuso og Setra til Norge og er en betydelig aktør innen bildetalj, bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bil- og eiendomsvirksomheten Bertel O. Steen AS kunne i 2017 vise til driftsresultat på 555 millioner og omsetning på 16,7 milliarder kroner. Antall årsverk i konsernet ved utgangen av 2017 var 2499.

Norske Stålbygg bygger nytt bilanlegg for Bertel O. Steen5.7.2018 11:00Pressemelding

Bertel O. Steen Eiendom AS har inngått en kontrakt med Norske Stålbygg AS (et selskap i Veidekke konsernet) om bygging av et nytt bilanlegg i Solheimveien 11-15 på Lørenskog, rett nord for Oslo. Det nesten 8000 m2 store bygget skal huse alle bilmerkene til Bertel O. Steen og være et signalbygg for bil- og eiendomskonsernet. Bygget skal overleveres i 4. kvartal 2019. Kontrakten har en verdi på 128 millioner kroner.