PER FRONTH: INNER ROOMS // 2.–26. november 2017 // Galleri Fineart

Per Fronth // Buoyancy (Archimedes 212 BC) Archipelago / Mix Media /Oil on MDF

Verkene er ofte seriebasert med en klar historiefortelling som diskuterer utfordrene aspekter ved den menneskelige natur.

Fronth arbeider med fotografi som sitt råmateriale, et materiale han på en unik måte transformerer til maleri, film, skulptur, vev og papirarbeider.

Utstillingen Inner Rooms er en spissing av Per Fronth som historieforteller. Hans nye verk Harmony (Shadow in the Boy) hvor en tilsynelatende harmonisk badesituasjon med tenåringsgutter i puberteten forvandles til et uttrykk for utenforskap, diskuterer kunstneren brennaktuelle temaer om det å være innenfor og det å stå utenfor i en vanskelig brytningstid.

Dualiteten i Fronths kunststemme finner vi også i verket Buoyancy / Archimedes 212 BC, der fire harmoniske barn leker med badeballer på en strand. Barna er vendt mot en flytevest som ligger som et uromoment i vannskorpen. Med dette trekker Per Fronth subtilt inn vår tids store spørsmål; flyktning- og emigrasjonskrisen i Europa. På denne måten arbeider Per Fronth kontinuerlig med humanistisk tematikk og utforsker relevante mixed medie metoder som speiler vår visuelle tidsstrøm.

Fronth har i tillegg en annen dimensjon til verkene sine hvor han refererer blant annet til den amerikanske maleren Robert Rauschenberg (1925–2008). – Fronth kombinerer flere bilder slik at det oppstår bildekonfrontasjoner, påpeker kunsthistoriker Gunnar Danbolt om Per Fronth i boken Norsk Samtidskunst etter 1990.
I Inner Rooms presenterer Per Fronth også det monumentale vevarbeidet Interior / Isolation (of Light) Search Term Empty Apartment / 3D, 460 x 230 cm.

Vernissage: torsdag 2. november kl. 18–20.

Per Fronth // Buoyancy (Archimedes 212 BC) Archipelago / Mix Media /Oil on MDF
Per Fronth // Harmony (Shadow in the boy) Archipelago Mix Media /Oil on Canvas
Per Fronth // Interior /Isolation (of Light) Search term Interior Empty Apartment /3D Archipelago, Jaquard Tapestry

Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet9.10.2018 11:05Pressemelding

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.

Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.1012.9.2018 15:43Pressemelding

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!