PER FRONTH: INNER ROOMS // 2.–26. november 2017 // Galleri Fineart

Per Fronth // Buoyancy (Archimedes 212 BC) Archipelago / Mix Media /Oil on MDF

Verkene er ofte seriebasert med en klar historiefortelling som diskuterer utfordrene aspekter ved den menneskelige natur.

Fronth arbeider med fotografi som sitt råmateriale, et materiale han på en unik måte transformerer til maleri, film, skulptur, vev og papirarbeider.

Utstillingen Inner Rooms er en spissing av Per Fronth som historieforteller. Hans nye verk Harmony (Shadow in the Boy) hvor en tilsynelatende harmonisk badesituasjon med tenåringsgutter i puberteten forvandles til et uttrykk for utenforskap, diskuterer kunstneren brennaktuelle temaer om det å være innenfor og det å stå utenfor i en vanskelig brytningstid.

Dualiteten i Fronths kunststemme finner vi også i verket Buoyancy / Archimedes 212 BC, der fire harmoniske barn leker med badeballer på en strand. Barna er vendt mot en flytevest som ligger som et uromoment i vannskorpen. Med dette trekker Per Fronth subtilt inn vår tids store spørsmål; flyktning- og emigrasjonskrisen i Europa. På denne måten arbeider Per Fronth kontinuerlig med humanistisk tematikk og utforsker relevante mixed medie metoder som speiler vår visuelle tidsstrøm.

Fronth har i tillegg en annen dimensjon til verkene sine hvor han refererer blant annet til den amerikanske maleren Robert Rauschenberg (1925–2008). – Fronth kombinerer flere bilder slik at det oppstår bildekonfrontasjoner, påpeker kunsthistoriker Gunnar Danbolt om Per Fronth i boken Norsk Samtidskunst etter 1990.
I Inner Rooms presenterer Per Fronth også det monumentale vevarbeidet Interior / Isolation (of Light) Search Term Empty Apartment / 3D, 460 x 230 cm.

Vernissage: torsdag 2. november kl. 18–20.

Per Fronth // Buoyancy (Archimedes 212 BC) Archipelago / Mix Media /Oil on MDF
Per Fronth // Harmony (Shadow in the boy) Archipelago Mix Media /Oil on Canvas
Per Fronth // Interior /Isolation (of Light) Search term Interior Empty Apartment /3D Archipelago, Jaquard Tapestry

Følg pressemeldinger fra Fineart

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fineart på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fineart

Christian Houge, “Residence of Impermanence”, Galleri Fineart 7/3 – 24/3-194.3.2019 07:00:00 CET | Pressemelding