Pengespillselskapene bruker mindre penger på tv-reklame
Medietilsynet har kartlagt pengespillselskapenes pengebruk på tv-reklame i perioden august 2017 til juli 2018. Etter en kraftig økning de siste årene, bruker pengespillselskapene nå totalt tre prosent mindre på tv-reklame sammenlignet med perioden august 2016 til juli 2017. Reklamemarkedet for utenlandske pengespill, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, falt med 10 prosent. Totalt er markedet på litt over en milliard bruttokroner (det reelle tallet er lavere på grunn av rabatter på annonsering).
Lotteritilsynet ser svært positivt på at markedsføringen av pengespill på tv går ned.
– Hovedvekten av denne markedsføringen gjøres av selskaper som ikke har tillatelse til å tilby eller markedsføre pengespill gjennom norske tv-kanaler i Norge. Det at vi ser en såpass stor reduksjon av slik markedsføring kan være et tegn på at regulatoriske tiltak har fungert og at trenden nå har snudd, sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Gunn Merete Paulsen. Hun tror også at trender innen markedsføringen kan ha påvirket utviklingen.
Flere reklamekroner til norske tv-kanaler
Fra august 2017 til juli 2018 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping, Rikstoto og Pantelotteriet mer penger på det norske markedet for pengespillreklame, som økte med 31 prosent i denne perioden. Norske spillselskap brukte i alt 82 prosent av sine tv-reklamekroner på norske tv-kanaler. Det er en økning på 13 prosentpoeng fra i fjor. De utenlandske pengespillselskapene brukte 99 prosent av sine tv-reklamekroner på kanaler som sender fra Storbritannia, tilsvarende 771 millioner bruttokroner.
– Vi ser en tydelig vekst i norske pengespill-aktørers tv-annonsering, men det er viktig å understreke at de utenlandske spillselskapene fremdeles bruker tre ganger så mye penger på pengespillreklame som de norske. For Medietilsynet er det interessant å følge utviklingen i lys av pengespillreklamens betydning for medieøkonomien, sier Velsand.
Tv-kanalene som sender fra Storbritannia er mer avhengig av inntekter fra pengespillbransjen enn de norske kanalene. 18,4 prosent av de utenlandske kanalenes reklameinntekter kommer fra pengespill mot 2,5 prosent for de norske kanalene.
Følger utviklingen tett
– For pengespilltilbydere med tillatelse i Norge er det nødvendig å markedsføre for å kanalisere kunder til de lovlige spilltilbudene. Innholdet i denne markedsføringen er strengt regulert og fokuserer på pengespill med lav risiko for spilleavhengighet, sier Paulsen.
– Lotteritilsynet har god kontroll med disse aktørene i dag. Vi følger samtidig utviklingen tett, og forventer at spilltilbydere som har norsk tillatelse styrer omfanget av markedsføringen slik at det ikke går utover intensjonen om å kanalisere kundene til de trygge regulerte pengespilltilbudene, sier Paulsen.
For mer informasjon, ta kontakt med direktør Mari Velsand / rådgiver Nina Bjerke i Medietilsynet eller Gunn Merete Paulsen, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet (992 84 338 / gpa@lottstift.no).
Om tallene
- Tallene er hentet fra reklamestatistikk fra Nielsen Media Research for perioden 1. august 2017 til 31. juli 2018. I denne statistikken er det registrert pengespillreklame (reklameinnslag og sponsorplakater) sendt av de største TV-kanalene som er tilgjengelige for norske seere. Kanalene som er med i utvalget sender fra Norge, Nederland, Spania og Storbritannia. - Alle tall er basert på gjeldende prislister for den enkelte kanal, og er derfor gjengitt som bruttokroner. Rabattene for annonsering kan være svært høye, og bruttobeløpet kan derfor variere mye fra nettobeløpet. Denne prislistemetoden benyttes da den er den eneste som er allment tilgjengelig. Metoden gir et godt sammenlikningsgrunnlag på tvers av kanalene, og den prosentvise endringen vil være reell forutsatt at rabattene ikke endres drastisk. |
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noNina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom