Medietilsynet

Pengespillmekanismer stadig vanligere i dataspill

Del

Pengespillmekanismer blir i stadig større grad en del av dataspilluniverset. Her kan du lese om hvordan du kan kjenne igjen pengespillmekanismer i dataspill og få tips til hvordan du som forelder kan sette grenser for barna.

Dataspill har vært høyaktuelt det siste året, først med Fortnite-trenden som har eksplodert blant yngre barn, så med Verdens helseorganisasjon som har tatt inn «gaming disorder» som diagnose i sitt system. I disse dager er fenomenet «loot boxes» mye diskutert, der pengespillmekanismer brukes i dataspill.

«Loot» er et kjent begrep i spillverdenen, og handler om gjenstander man får eller vinner gjennom digitale forundringspakker. Belønningene kan være figurer, gjenstander, spillvaluta eller kosmetiske oppdateringer (skins) som brukes innad i spillet. En av hovedkritikkene mot «Loot boxes» går på at dataspillene benytter seg av lotteri-lignende mekanismer for å stimulere til kjøp innad i dataspill.

– Medietilsynet mener at bruk av pengespillmekanismer i dataspill har problematiske sider. Når denne type mekanismer inngår i spill rettet mot barn og unge, kan en sårbar gruppe lett bli utsatt for fristelser og kjøpepress, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Kan føre til problematisk forhold til pengespill

Rune Mentzoni er førsteamanuensis ved Universitet i Bergen, og forsker på spill, og spillproblematikk. – Vi publiserte nylig en artikkel hvor vi mener at vi kan vise at personer som har et problematisk forhold til dataspill har en forhøyet risiko for å ha et problematisk forhold til pengespill to år frem i tid, sier Mentzoni. – Men det mønsteret går ikke den andre veien. Vi vet egentlig ikke årsaken for dette, men en av de tingene vi spekulerer i er at det kan ha en sammenheng med fremveksten av pengespillmekanismer i dataspill.

Medietilsynet er opptatt av å bygge kritisk medieforståelse hos barn og unge, slik at de er i stand til å vurdere og bruke både dataspill og annet innhold på en bevisst måte. – Her har både foreldre og skole et stort ansvar, sier direktør Mari Velsand.

Medietilsynets råd til foreldre om pengebruk i spill

Sjekk om spillet du laster ned har «Betal i spillet»-tilbud i spillet. Dette fremkommer i dokumentasjonen ved «Kjøp i app»
Snakk med barna om pengebruk i spill og bli enige om regler for hvordan de skal forholde seg til tilbud om kjøp når de spiller
Vurder om du skal sperre/begrense muligheten til slike kjøp gjennom innstillinger på telefonen

Hvordan sperre/begrense muligheter for pengebruk i dataspill?

For iOS-programvare (iPhone, iPad etc.)

  1. Åpne «innstillinger». Fra «generelt»- menyen velger du restriksjoner
  2. Angi evt. PIN-kode dersom du har brukt restriksjoner før. Hvis ikke velger du «aktiver restriksjoner» og setter en PIN-kode
  3. Sett bryteren ved siden av «kjøp i program» til 0. På den måten vil det ikke være mulig å utføre kjøp i app overhodet

For Android

  1. Åpne Google Play
  2. Trykk «meny» og deretter «innstillinger»
  3. Trykk på «krev autentisering før kjøp»
  4. Velg «for alle kjøp vis Google Play på denne enheten»

Du kan også sette opp «Familiedeling» på barnas telefon – dette gir deg som forelder mulighet for å dele og godkjenne barnas kjøp. Når et familiemedlem foretar et kjøp, belastes kjøpet direkte fra kontoen til den som har opprettet familiedelingen.

For mer informasjon om dataspill, besøk Medietilsynets nettsider.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å jobbe for demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom