Pengespillmekanismer stadig vanligere i dataspill
Dataspill har vært høyaktuelt det siste året, først med Fortnite-trenden som har eksplodert blant yngre barn, så med Verdens helseorganisasjon som har tatt inn «gaming disorder» som diagnose i sitt system. I disse dager er fenomenet «loot boxes» mye diskutert, der pengespillmekanismer brukes i dataspill.
«Loot» er et kjent begrep i spillverdenen, og handler om gjenstander man får eller vinner gjennom digitale forundringspakker. Belønningene kan være figurer, gjenstander, spillvaluta eller kosmetiske oppdateringer (skins) som brukes innad i spillet. En av hovedkritikkene mot «Loot boxes» går på at dataspillene benytter seg av lotteri-lignende mekanismer for å stimulere til kjøp innad i dataspill.
– Medietilsynet mener at bruk av pengespillmekanismer i dataspill har problematiske sider. Når denne type mekanismer inngår i spill rettet mot barn og unge, kan en sårbar gruppe lett bli utsatt for fristelser og kjøpepress, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Kan føre til problematisk forhold til pengespill
Rune Mentzoni er førsteamanuensis ved Universitet i Bergen, og forsker på spill, og spillproblematikk. – Vi publiserte nylig en artikkel hvor vi mener at vi kan vise at personer som har et problematisk forhold til dataspill har en forhøyet risiko for å ha et problematisk forhold til pengespill to år frem i tid, sier Mentzoni. – Men det mønsteret går ikke den andre veien. Vi vet egentlig ikke årsaken for dette, men en av de tingene vi spekulerer i er at det kan ha en sammenheng med fremveksten av pengespillmekanismer i dataspill.
Medietilsynet er opptatt av å bygge kritisk medieforståelse hos barn og unge, slik at de er i stand til å vurdere og bruke både dataspill og annet innhold på en bevisst måte. – Her har både foreldre og skole et stort ansvar, sier direktør Mari Velsand.
Medietilsynets råd til foreldre om pengebruk i spill
Sjekk om spillet du laster ned har «Betal i spillet»-tilbud i spillet. Dette fremkommer i dokumentasjonen ved «Kjøp i app»
Snakk med barna om pengebruk i spill og bli enige om regler for hvordan de skal forholde seg til tilbud om kjøp når de spiller
Vurder om du skal sperre/begrense muligheten til slike kjøp gjennom innstillinger på telefonen
Hvordan sperre/begrense muligheter for pengebruk i dataspill?
For iOS-programvare (iPhone, iPad etc.)
- Åpne «innstillinger». Fra «generelt»- menyen velger du restriksjoner
- Angi evt. PIN-kode dersom du har brukt restriksjoner før. Hvis ikke velger du «aktiver restriksjoner» og setter en PIN-kode
- Sett bryteren ved siden av «kjøp i program» til 0. På den måten vil det ikke være mulig å utføre kjøp i app overhodet
For Android
- Åpne Google Play
- Trykk «meny» og deretter «innstillinger»
- Trykk på «krev autentisering før kjøp»
- Velg «for alle kjøp vis Google Play på denne enheten»
Du kan også sette opp «Familiedeling» på barnas telefon – dette gir deg som forelder mulighet for å dele og godkjenne barnas kjøp. Når et familiemedlem foretar et kjøp, belastes kjøpet direkte fra kontoen til den som har opprettet familiedelingen.
For mer informasjon om dataspill, besøk Medietilsynets nettsider.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom