Pelletsovnen tok fyr: - Nå bytter vi til varmepumpe eller vedovn

19.10.2015 12:11 | Compass Fairs

Fredag 16. oktober opplevde huseier Merete Frøysaa og samboeren at den 12 år gamle pelletsovnen tok fyr fordi pelletsen falt ned i askeskuffen, brant videre der og skapte røyklukt i boligen. - Til helgen drar vi på årets Boligmesse i Drammenshallen for å snakke med eksperter og finne ny varmekilde, sier hun.

Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS

Servicen fra pelletseksperten har vært upåklagelig, og ny pelletskuff ble levert mandag morgen, men samboeren til Frøysaa er helt klar på at den ovnen skal ut raskest mulig. - Han har ingen tillit til den mer, for hendelsen skjedde til tross for at vi har hatt både fullservice på ovnen i august og en reparasjon for en uke siden, sier Frøysaa.

Fikk røyklukt og ikke godstemning
Samboerparet kjøpte hus på Skedsmo i Romerike i sommer. Siden de ikke hadde kjennskap til pelletsovn fra før, har de vært ekstra påpasselige med å sette ovnen i stand for å være klar for en kald vinter og lang fyringssesong. Under et hyggelig lag på fredag fyrte de opp pelletsovnen, men det ga ikke den ønskede godstemningen. - Vi merket en ekkel røyklukt, og da vi åpnet ovnen så vi at det hadde kommet et hull i pelletskammeret, noe som gjorde at pelletsen falt ned i askeskuffen og brant videre der. Siden askeskuffen ikke var dimensjonert for brennende pellets, ble det naturlig nok ekstra mye røyk i det kammeret. - Det ble jo ikke bedre da vi åpnet ovnen, forteller Frøysaa, og understreker at det aldri var behov for bistand fra brannvesenet. En av gjestene var snartenkt og fikk båret askeskuffen med brennende pellets ut av stua, og plassert den på et ildfast underlag utendørs. - Alt gikk bra, men det luktet røyk hele lørdagen, forteller Frøysaa.

Vil snakke med eksperter
Nå har samboerparet fått en ekstra motivasjon til å bytte varmekilde. Til helgen tar de med seg plantegningene på huset sitt og stikker innom Boligmessen i Drammenshallen for å snakke med de ulike varmeteknikkekspertene som er samlet der.

- Vi har et par panelovner på soverommene, men resten av huset må varmes opp på annet vis, forteller Frøysaa. Med kuldegradene allerede bankende på døren haster det med å finne en passende løsning siden pelletsovnen ikke lenger oppleves som et trygt alternativ. - Vi har lenge snakket om at vi ønsket å se på alternative varmekilder, og har vurdert både rentbrennende vedovner og varmepumpe, men vi er veldig i tvil, sier hun, og håper å finne svaret på Boligmessen.

På årets Boligmesse kommer utstillere av varme og peis, og totalt over 100 utstillere fra boligbransjen. Sinnasnekker’n Otto Robsahm er med lørdag og søndag. Han svarer på spørsmål fra publikum. Lørdag leder han konkurransen «Handy Girl + partner» og «Ballongslippet» med premier for 108.000 kroner på lørdag, og på søndag er det trekning i «Jakten på boligdrømmen». Delfinalist inviteres til finale i Oslo 28. november. Vi har messeavis med nyheter, program, utstillerliste og tilbud – se boligmesse.no

Fredag kl. 12 – 19 Lørdag kl. 10 – 18 Søndag kl. 10 – 17

Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
Merete Frøysaa synes det er greit å få byttet ut den 12 år gamle pelletsovnen etter at den tok fyr fredag 16. oktober. Hendelsen ga henne og samboeren en ekstra dytt. - Vi har lenge snakket om å se på alternative varmekilder, og nå håper vi å finne den nye løsningen på Boligmessen i Drammenshallen til helgen, sier hun. Foto: Halina Sjuve
"Sinnasnekker'n" Otto Robsahm. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
Mange messebesøkende kommer for å snakke med ekspertene ansikt til ansikt. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
På boligmessene samler publikum informasjon og inspirasjon til sine bygge- og oppussingsprosjekter. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS

Vinn kjøkken og treff 60 utstillere på helgens Boligmesse i Nordlandshallen27.3.2017 10:40Pressemelding

Skal du skal kjøpe nytt kjøkken, fornye det du har, eller satser du på å vinne et splitter nytt kjøkken? Da er helgens Boligmesse i Nordlandshallen i Bodø et smart sted å dra 31. mars – 2. april. – Vi har 60 utstillere med gode tips, eksperthjelp og tilbud til deg som skal pusse opp, bygge nytt eller bytte bolig, sier prosjektleder Ronny Bjørnsen fra arrangøren Compass Fairs AS.