Payr lanserer ny tjeneste som automatiserer personlig økonomi

Nå skal det blir enklere for forbrukerne å bytte til bedre og billigere tjenesteleverandører innen mobil, lån, forsikring og strøm. Gründerbedriften Payr lanserer anbefalingstjeneste for personlig økonomi, og ønsker med det å komme dårlige dealer til livs. Spår at forbrukere kan spare titusener.
Tjenesten Smarte Regninger gjøre det enklere å bytte til bedre leverandører av tjenester som mobilabonnement, lån og forsikring.

Fra 2018 vil et EU-direktiv kalt PSD2 tvinge bankene til å dele kundenes kontoopplysninger med autoriserte finansaktører. Da står gründerbedriften Payr klar til å tilby sine tjenester til forbrukere som har sett seg lei på å betale for mye til tjenesteleverandører. Basert på data fra forbrukerens fakturaer vil Payr tilby en anbefalingstjeneste som skal hjelper forbrukerne med å enkelt skifte til bedre og billigere avtaler. Først ut er mobilabonnement, strøm, kredittkort, forbrukslån og forsikring, men gründer Espen Einn lover at dette bare er toppen av isfjellet.

- En stor andel av nordmenn reforhandler aldri leverandøravtalene sine etter at de er inngått. Mange av disse betaler rett og slett altfor mye, eller de har avtaler som passer dårlig til dem og deres behov. For eksempel reforhandler kun 16% av nordmenn forbrukslånet sitt. Payr vil forenkle og automatisere jobben med å sammenligne og skifte til leverandører som er bedre eller billigere, og dermed senke terskelen for å bytte. Vi starter med 4 sektorer, men vi vil etter hvert tilby sammenligning av alt fra huslån og sparing til matkasser. Målet er å gjøre folks hverdag enklere og smartere, sier Einn.

Tjenesten, som de kaller ”Smarte regninger” lanseres allerede denne uken. Ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring vil Payr analysere regningene som forbrukeren betaler, og bruke dette til å skanne markedet av tilbydere og finne bedre alternativer. Forbrukeren får deretter mulighet til å skifte leverandør direkte i appen. Jobben med byttet tar Payr.

Kan spare titusener per år

Payr har allerede fått en betydelig andel brukere etter lanseringen av sitt første produkt i juli. Da lanserte de en bankuavhengig app for betaling av regninger. Nå håper de at de ved å kombinere regningsbetaling og anbefalingstjenesten kan gjøre nordmenns økonomiske liv betydelig lettere, og lommebøkene fetere.

- Det er klart det er mye å spare på å ta en økonomisk helsesjekk en gang i blant, rett og slett sjekke om du har de beste avtalene. Å skifte strømleverandør kan spare deg for flere tusen, en forsikringspakke opptil 10 000, mens å reforhandle boliglånet fort kan bety 20.000 spart i året. Det blir penger av det, fastslår Einn til slutt.

Bilder

Last ned bilde
Daglig leder Espen Einn i Payr, som nå lanserer  ny tjeneste som automatiserer personlig økonomi.                      Bilde: Rune Bendiksen
Daglig leder Espen Einn i Payr, som nå lanserer ny tjeneste som automatiserer personlig økonomi. Bilde: Rune Bendiksen
Produktsjef Kyrre Andersen og daglig leder Espen Einn i Payr

Om Payr

Payr

+47 22 12 02 22https://payr.no

Payr´s visjon er å tilby en frittstående nettbanktjeneste med økonomirådgiving for forbrukere, som er uavhengig av hvilke banker, låneinstitusjoner og kortutstedere man har.

Deres første produkt er en mobil betalingsløsning som gjør det enklere og billigere å betale regninger, samt gjør det enkelt å bytte til billigere og bedre leverandører av for eks. strøm, telefoni, lån, forsikring osv.

Følg pressemeldinger fra Payr

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Payr på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Payr