Påskeutfart: Slik kjører du bedre i kø – unngå kollisjon

Kollisjoner i kø koster Norge nær en milliard kroner årlig. Lær hvordan du kan unngå å bidra til denne skadestatistikken. Følg ekspertens fem råd for køkjøring.
Kjør sikkert i påsketrafikken: Siw Tyldum, sjefingeniør i Statens Vegvesen og NITO-tillitsvalgt, oppfordrer bilistene til å samhandle for bedre trafikksikkerhet.

Ingen liker det, men det er noe alle bilister bare må belage seg på, særlig i rushen og i høytider som påske og vinterferie – køer. Lange, lange, køer. Det kan medføre irritasjon som i verste fall fører til uhell og ulykker.

Så hvordan kan din kjørestil bli mer effektiv? Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for NITO i Statens vegvesen, forteller deg hvordan du sikkert og effektiv kan kjøre i kø.

Fem tips til en tryggere tur

• Ha minst tre sekunders avstand til bilen foran. Du kan sjekke dette ved å telle ett tusen-og-en, ett tusen-og-to, ett tusen-og-tre.Begynn å telle når bilen foran for eksempel passerer en stolpe.
  • Husk spesielt vikepliktsregelen, og vær oppmerksom på fletting på motorvei.
  • Når du skal inn på motorvei, vær oppmerksom på vikeplikt og fletting.
  • Før feltskifte sjekker du speil og blindsone.
  • Følg med på trafikken foran og bak deg. Vær en oppmerksom sjåfør, planlegg i god tid dine handlinger.

Tilpass farten og hold avstand

God samhandling i trafikken kjenner nok mange igjen fra kjøreopplæringen. Tyldum påpeker at dette er nøkkelen til effektiv og sikker kjøring. Tyldum jobber i dag som sjefingeniør, men har også lang erfaring som sensor for oppkjøring til lappen.

- Det er med bilkjøring som alt mulig annet: Samhandling og godt samarbeid er viktig. Du skal tilpasse farten og holde avstand, slik at du bidrar til flyt og smidighet i trafikken. De som skal inn på veien må få mulighet til det, skifte felt og så videre.

Uten godt samarbeid vil trafikken gå tregere og uten god flyt.

- Jeg tror alle har irritert seg over å miste luker når man skal inn i et kryss, fordi noen har blinket veldig sent eller ikke brydd seg om å blinke i det hele tatt. Vær samarbeidsvillig, gi tydelig tegn til hva du skal foreta deg. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette blir dårlig avvikling. Folk blir stående og smidigheten faller bort. Med det resultatet at køene blir lengre og lengre, sier hun. Reisen tar lengre tid for både deg og de andre på veien i trafikken.

Hun poengterer at det er summen av det å være fokusert, samhandling, ha en tydelig atferd gjennom bruk av tegn/blinklys, plassering og fartstilpasning er avgjørende.

- Fart kombinert med avstand som gjør det mulig å få en smidig avvikling ved at det er mulig å skifte felt, kjøre inn på vei. I tillegg er det selvsagt viktig at man både er uthvilt, edru og oppmerksom på medisinbruk, sier Tyldum.

Unngå aggressiv kjørestil

Blir man først stresset i trafikken, kan det få mange konsekvenser, mener Tyldum. Hun tror at det er viktig å tenke på kjøreturen som en del av opplevelsen og ikke en transportetappe for å komme seg dit.

- Vi ser at når folk får en aggressiv kjørestil, ligger de nært bilen foran. Det kan i tillegg gå litt fort, og marginene er små. På vanlig landeveiskjøring kjører man ca 25 meter i sekundet. Da skal det ikke mye til før det skjer noe, forteller Tyldum og viser til at reaksjonstiden når man kjører bil er ca ett sekund.

- Da er de første 25 meterne gått før man får reagert på en situasjon. Det å ta det med ro og kjøre fornuftig er veldig, veldig viktig, påpeker hun.

Skader for millioner

Ifølge tall fra Finans Norge ble det registrert 41 027 påkjørsler bakfra i 2018. Det ble i fjor utbetalt erstatning for påkjørsler bakfra for vel 964 millioner kroner.

Januar topper foran februar og mars i ulykkesstatistikken. Mens juli er den måneden det er minst påkjørsler bakfra. Når det kommer til hvem som er involvert i påkjørslene, er det nær dobbelt så mange mannlige sjåfører innblandet i påkjørsler bakfra enn kvinnelige sjåfører.

Aldersgruppen 35-50 år topper foran 50-64 år.