Påskelastet bil krever en bevisst sjåfør

5.4.2017 07:00 | NAF

Når bilen er full av påskebagasje i både bagasjerom og takboks, blir den tyngre og får et annet tyngdepunkt. – Planlegg og pakk bilen skikkelig før du drar. Underveis må du være bevisst på å avpasse farten fordi bilen er tyngre, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vi tok med en bil pakket med påskebagasje på glattkjøringsbanen. Der testet vi hvor forskjellig en bil med og uten last oppfører seg. Bilen ble kjørt i 80 kilometer i timen i samme sving og på samme føre, med og uten last.

- Filmen viser at selv med en forsvarlig pakket bil er det stor forskjell på bilens egenskaper på veien, sier Engebretsen.

Saken fortsetter under videoen

Fortsatt vinter i fjellet
Husk at det fortsatt er full vinter mange steder i fjellet selv om våren flørter i lavlandet, og da er det viktig å la vinterdekkene være på bilen til man er hjemme igjen.

Planlegger du en tur til fjells er det flere ting du kan gjøre for å unngå biltrøbbel. Blir det en drømmepåske så blir det garantert kaldt om natten, og da er det viktig at bilen og ikke minst bilbatteriet er klar for det. NAF har laget 10 bilvettregler for å hjelpe folk med påsketuren.

- Hvis du følger de ti bilvettreglene til NAF, er sannsynligheten for å få problemer med bilen mye mindre. De er basert på NAFs årelange erfaring med å hjelpe bilturister i påskeferien, avslutter Jan Ivar Engebretsen.