Partiene nektes valgkamp på kjøpesentre

Flere kjøpesentre nekter partiene å dele ut løpesedler, tar betalt for å la partiene holde stand, eller driver sensur av politisk budskap. Nå roper HK varsko foran valget.

Norge har Europas høyeste kjøpesentertetthet. I flere kommuner og tettsteder har kjøpesentrene gradvis overtatt den plassen som sentrumsgatene og bytorgene tidligere hadde. Men noen kjøpesentre tar seg godt betalt for en rolle som før var fri og de har makt til å sensurere og sile ut hva de liker og ikke liker.

– I HK kjenner vi til at flere partier blir nektet å holde stand, bortvises til avkroker eller må ut med både 10 og 15.000 kroner for å få standplass. Dette er et demokratisk problem, sier forbundsleder Trine Lise Sundnes.

Det finnes flere eksempler på kjøpesentre som utøver slik praksis. På Grorud senter har de endret praksis for politisk aktivitet. Nå får ikke partiene lenger ha stand på kjøpesenterets torv der kundene ferdes, men forvises til et ledig lokale med vakter som holder overoppsyn med at partiene ikke bryter retningslinjene.

På Sandvika Storsenter tar Clear Channel seg godt betalt for standsplasser på kjøpesenterets torv. Prisen per stand er i 10 - 15 000 kronersklassen. HK frykter at å ta seg betalt for politiske ytringer på denne måten, kan føre til et demokratisk underskudd.

Utenfor samme kjøpesenter delte Venstre ut postkort som kundene kunne ta med seg inn. Postkortet oppfordret butikkene til tydelighet omkring etiske retningslinjer og merking av produkter. Dette ble dårlig mottatt av kjøpesenteret og partiet fikk raskt beskjed om å fjerne seg av innleide sikkerhetsvakter.

– HK mener det er viktig å ta et oppgjør med kjøpesentrene. Politisk bevissthet er bra og ikke noe å være redd for hverken blant kjøpesenterledelsen eller kundene. Når kjøpesentrene tar kommersielle hensyn, bestemmer de hvem som får plass og ikke på sine private torg. Dette representerer privat sensur av politiske ytringer, sier Trine Lise Sundnes.

Enkelte partier har tatt kontakt med HK og lurer på om slikt kan være riktig, kjøpesenteret er i motsetning til en offentlig bygate privat eiendom.

– Når partiene blir bortvist til kroker, får rigide regler om hvor de kan bevege seg, blir avkrevd leie og får sensurert sitt politiske budskap, sier det seg selv at noe er galt! Vi oppfordrer politikerne på tvers av alle partier til å ta et oppgjør med kjøpesentrene, sier Sundnes.

+47 23 06 11 80http://www.hk.no/

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.