Parats kommentarer til Arbeiderpartiets program

Leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud sier Parat har klare meninger om arbeidslivspolitikk, selv om organisasjonen er partipolitisk uavhengig. Han er svært positiv til at Arbeiderpartiet nå programfester å fjerne den generelle adgangen til midlertidige ansettelser.

Parat reagerte umiddelbart da dagens regjering valgte å endre arbeidsmiljøloven ved å innføre adgang til å øke adgangen til å ansette midlertidig i norske bedrifter.
– Vi gjennomførte en umiddelbar politisk markering på flere av landets flyplasser i desember 2014 når dagens endring av Arbeidsmiljøloven ble kjent, og en ny markering sammen med alle hovedorganisasjonene om samme tidlig i 2015. En fjerning av denne generelle adgangen som har ført til økning av antallet midlertidige ansatte i norsk arbeidsliv, er vi positive til, sier Skjæggerud.

Parat-lederen kritiserer Arbeiderpartiet for å ikke programfeste økning av pensjonsalder.
– Parat har vært tydelige på at pensjonsalderen må heves slik at den blir samordnet med innførte opptjeningregler knyttet til pensjon. I dag er opptjeningsregelen 75 år, mens pensjonsalderen er satt til 70 år. Vi lever stadig lenger og det blir færre i yrkesaktiv alder, konsekvensen må være økt pensjonsalder, sier Skjæggerud.

Et annet punkt Skjæggerud er positiv til, men etterlyser mer informasjon om, knyttes til lovnaden i programmet om å definere klarere «arbeidstaker» og «arbeidsgiver» begrepet.
– Som kjent er dette et spørsmål Parat er opptatt av og der vi har gående en sak i rettssystemet. Vi vant mot Norwegian i tingretten i spørsmålet om reell arbeidsgiver, og saken skal opp på nytt i lagmannsretten i løpet av høsten. I forbindelse med et mer globalisert arbeidsliv er begrepene «arbeidstaker» og «arbeidsgiver» viktig å få avklart på en rekke områder i arbeidslivet, ikke bare i luftfart, sier Parat-lederen.

Parat vil følge programarbeidet og arbeidslivspolitikken til alle partiene på Stortinget i tiden fremover.

Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat