Parat om arbeidstid og besøk hos Gobi-gründerne

Parat er positiv til regjeringens forslag om utvidet rett til fleksibel arbeidstid. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier Parat vil jobbe for å være en relevant organisasjon for ansatte i Gobi og lignende bedrifter i årene fremover.
Parat besøk hos Gobi i deres nye «hacker house», der gründere arbeider og sover. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til venstre og Gobi-gründer Kristoffer Lande til høyre.

I motsetning til Ap-leder Jonas Gahr Støre, møtte Parats ledelse gründerne bak teknologiselskapet Gobi for å lære mer om ansattes bo- og arbeidsforhold i nyoppstartede bedrifter. Skjæggerud sier han ikke tror fremtidens bedrifter må etableres mellom 08.00 og 16.00.

Mer livsstil enn jobb
Leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud, sammen med nestleder Vegard Einan og leder for juridisk avdeling i Parat, Anders Lindstrøm, besøkte denne uken Gobi i deres nyopprettede «hacker house», der gründere og ansatte både bor og jobber sammen.

Mange av dagens industri og teknologibedrifter er skapt av en god idé, klekket ut av en eller flere dyktige gründere og Parat-lederen er oppmerksom på at arbeidsforholdene i en oppstartsfase kan fremstå som noe kummerlige.
– Vår jobb er å sørge for at ansatte har gode lønns- og arbeidsforhold, noe jeg oppfatter også gründerne bak Gobi er bevisst på, sier Skjæggerud.

Daglig leder i Gobi, Kristoffer Lande, sier de i dag er ti personer som jobber og bor i huset som ligger bak slottet og rett i nærheten av statsministerboligen.
– Vi flyttet virksomheten fra Silicon Valley for å få flere gode og kompetente utviklere uten å konkurrere med Facebook og Google. Selv har vi satt mastergraden ved NTNU på vent, for å utvikle selskapet, sier Lande.

Han mener det i en oppstartsfase er viktig å være dedikerte og leve tett på produktet.
– I den fasen vi nå er i ser vi ikke på dette som en jobb, men mer en livsstil. Her jobber vi, spiser, sover, trener og tar en fest i ny og ne. Når vi vokser videre ser jeg at nye ansatte må tilbys mer ordnede arbeidsforhold, men vi vil også tilby utvalgte ansatte eierandeler i selskapet for å stimulere til ekstra innsats, sier Lande.

Erfaring, lovverk og fremtid
Skjæggerud sier det er viktig for Parat og andre fagorganisasjoner å forstå hvordan unge gründere og teknologiutviklere tenker for også i fremtiden kunne gi relevant bistand og hjelp.
– Samfunnet er i utvikling, og det samme må Parat og andre være. Vi har gitt et positivt høringssvar til regjeringens forslag om utvidet rett til fleksibel arbeidstid og vil jobbe for å være en relevant organisasjon for ansatte i Gobi og lignende bedrifter i årene fremover, sier Parat-lederen.

Ifølge ulike presseoppslag er Gobi allerede verdsatt blant investorer til 124 millioner kroner.
– Vi tilbyr en bildedelingstjeneste med omtrent 70 000 brukere som konkurrerer med Snapchat. Det unike med vår løsning er at du kan dele bilder fortløpende til en forhåndsdefinert gruppe du lager selv, som for eksempel kan være familien, kolleger, eller venner. Gruppene kan være åpne eller private, sier Lande.

Skjæggerud sier Parat er åpen for et samarbeid med Gobi.
– Vi kan ta i bruk deres tjeneste på konferanser og ulike arrangement der vi kan vise snaps som kan gå i loop på storskjerm. Et annet område kan være å utveksle erfaringer knyttet til gründeres behov innenfor arbeidsliv og hvordan fremtidens bedrifter kan tilpasse seg arbeidsmiljøloven, eventuelt hvordan lovverket må tilpasses fremtiden, sier Parat-lederen.