Parat-medlemmer anker Norwegian-dommen til Høyesterett
Parat mener Norwegian unndrar seg arbeidsgiveransvar gjennom en organisasjonsform som pulveriserer ansvarsforholdet til de ansatte. Lagmannsretten var av en annen oppfatning og frifant Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) og Norwegian Air Norway AS (NAN) for arbeidsgiveransvar.
Problematisk for norsk arbeidsliv
Parat-advokat, Christen Horn Johannessen, sier Borgarting lagmannsrett har avsagt en dom som gir virksomheter mulighet til å organisere seg slik at de kan beholde all innflytelse over arbeidsforhold, uten samtidig å sitte med det nødvendige ansvaret for ansatte.
– En slik lovtolkning innebærer at rettigheter og ansvar i arbeidsmiljøloven ikke lar seg håndheve og dermed ikke gir norske arbeidstakere de rettigheter og vern de ifølge loven skal ha, sier Horn Johannessen.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier avgjørelsen i lagmannsretten er svært problematisk for alle norske arbeidstakere, uavhengig av hvilken bransje man jobber i.
– Spørsmålet Høyesterett nå må ta stilling til er hvordan norsk arbeidsliv skal kunne organiseres i fremtiden. Det kan ikke være slik at arbeidsgivere skal kunne organisere seg bort fra alt ansvar, men samtidig beholde all styring, sier Skjæggerud.
Parat-advokat mener lagmannsretten tar feil
Lagmannsrett har etter Horn Johannessens syn ikke forstått at grunnleggende arbeidsrettslige regler kan avvike fra selskapsrettslige regler.
– Vi legger oss ikke opp i hvordan selskapet velger å organisere ulike underliggende selskaper, men vi er opptatt av hvem som er reell arbeidsgiver og dermed den som rent faktisk har innflytelse på arbeidshverdagen til de ansatte, sier Horn Johannessen.
Virksomhetsplanlegging og utvikling av kompliserte selskapsstrukturer skjer i stort omfang og i en rekke selskaper.
– Lovgiver har beskrevet et robust, fleksibelt og funksjonelt arbeidsgiverbegrep; en rettslig standard som har tålt tidens tann og fremdeles er treffende slik domstolene tidligere har anvendt det. Lagmannsretten har anvendt dette feil i denne saken. Det er 20 – 30 år siden Høyesterett sist vurderte arbeidsgiverbegrepet. Arbeidslivet har forandret seg i stor grad gjennom alle disse årene og det er nødvendig at Høyesterett avklarer hvordan arbeidsgiverbegrepet skal forstås nå, i en mer kompleks hverdag, sier Parat-advokaten.
Nøkkelord
Kontakter
Hans-Erik SkjæggerudParat-leder
Tel:Mobil: 959 38 769hans-erik.skjeggerud@parat.comOm Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Brudd i forhandlingene mellom Parat og NHO Reiseliv22.3.2024 10:16:47 CET | Pressemelding
Parat har brutt forhandlingene med NHO Reiseliv om revisjon av riksavtalen, som omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant og flycateringbransjen.
Brudd i forhandlingene mellom Parat og Norsk Industri21.3.2024 13:39:19 CET | Pressemelding
Parat har brutt forhandlingene med Norsk Industri og oppgjøret går nå til mekling, der partene ber riksmekler om hjelp til å komme videre. Riksmekleren vil innkalle partene til mekling, med meklingsfrist 6. april klokken 24.00.
Parats krav er lønn og kompetansetiltak i frontfaget18.3.2024 11:45:52 CET | Pressemelding
Mandag overleverer Parat sine krav til Norsk Industri i årets frontfagoppgjør. Parats forhandlingsleder Kjell Morten Aune sier at det i tillegg til krav om reallønnsøkning vil bli stilt krav om at arbeidsgivere må bidra økonomisk til et kompetansefond
Parat har vedtatt krav til årets lønnsoppgjør15.2.2024 16:08:04 CET | Pressemelding
Parats hovedstyres krav til årets tariffoppgjør er reallønnsvekst i 2024. Hovedstyret mener i tillegg det er et stort behov for videre- og etterutdanning i arbeidslivet, der utdanningstilbudene må tilrettelegges slik at det er mulig å kombinere utdanning med arbeid.
Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere9.2.2024 18:26:55 CET | Pressemelding
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom