Parat kritiserer flyseteavgift

Nestleder i Parat, Vegard Einan, frykter den nye flyseteavgiften regjeringen nå innfører vil ramme distrikts Norge og virke negativt for norske flyselskaper i konkurranse med utenlandske selskaper som slipper å betale den samme avgiften.

Einan sier han i denne saken er enig med NHO-luftfart som har karakterisert avgiften som useriøs.

– Det er næringslivet og reisende i distrikts-Norge som vil lide mest ved å bli påført høyere transportkostnader og redusert rutetilbud som følge av denne avgiften. Jeg er også overrasket over at en Frp/Høyre regjering kan innføre en slik avgift som de tidligere har vært innbitte motstandere av, sier han.

Styremedlem i Norwegian pilotforening, Oddbjørn Holsether, sier han har diskutert sikkerhetsspørsmål med stortingspolitikere som argumenterer mot sikkerhetstiltak dersom det fører til høyere billettpriser.

– Vi møtte stortingsrepresentanter fra Frp og Høyre før valget for å diskutere EU-regler knyttet til arbeids- og hviletidsbestemmelser. Når de forsto at konsekvensen ved å beholde et strengt regelverk kunne føre til høyere priser på billettene møtte vi veggen. Nå når billettprisene økes for å få balanse i budsjettene er tonen plutselig en helt annen, sier en litt undrende Holsether.

Einan minner om hva representanter for regjeringspartiene har ment om seteavgiften før de fikk makten

– Siv Jensen (Frp) har før hun kom i posisjon uttalt til Aftenposten at seteavgiften ikke virker etter hensikten og betyr en konkurransevridning til fordel for utenlandske flyselskaper. Svein Flåtten (H) skrev et innlegg i Østlandsposten i 2010 om seteavgift som et dårlig forslag både ut fra miljøhensyn og fra næringslivets side, mens Arne Sortevik (Frp) uttalte seg om seteavgift og SV når han sa at de elsker de å stikke det rødgrønne sugerøret lengst mulig ned i lommebøkene til flypassasjerer for å sikre staten ekstra inntekter, som man trenger fordi de rødgrønne ikke klarer å prioritere og kutte i statens utgifter. Det er tydeligvis andre regler i posisjon enn i opposisjon, sier en skuffet Einan.

Han sier avgiften ikke har noe med miljøpolitikk å gjøre.

– Dersom regjeringen virkelig ønsker en troverdig miljøprofil i luftfartspolitikken må avgifter knyttes til utslippsnivå, kombinert med avgiftslette på biodrivstoff. Regjeringen burde samtidig benyttet Avinors overskudd til investeringer i bedre innflygings- og landingssystemer på de største flyplassene i landet slik at man kunne redusert flyenes tid i luften ved mye trafikk og i dårlig vær, sier Einan.