Parat krever likestilt foreldreskap

Parats landsmøte mener dagens regler knyttet til fødselspermisjon diskriminerer menn og har vedtatt å jobbe for at foreldrepermisjon bli likestilt og krever at far må få en selvstendig rett til opptjening av permisjonsrettigheter.

Leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud viser til en nylig avsagt EU-dom som fastslår at mor og far skal anses som jevnbyrdige omsorgspersoner. Det fastslås i dommen at det er diskriminerende å stille krav til mors aktivitet for at far skal kunne ta ut foreldrepermisjon.

̶  Parats landsmøte har enstemmig vedtatt at vi i tiden fremover skal jobbe for viktige endringer i dagens regler for foreldrepermisjon. Dagens ordning diskriminerer menn når fars rett til lønnet permisjon er avhengig av mors opparbeidede rettigheter- og mors aktivitet, sier Skjæggerud.

Parat-lederen sier at med dagens regler risikerer far ikke å få utbetalt penger for å ta foreldrepermisjon.

̶  I 2015 må vi i Norge kunne kreve et likestilt foreldreskap. Vi vil ha en ordning der hver av foreldrene opptjener foreldrepermisjon hver for seg, slik at den opptjente foreldrepermisjonen blir en reell individuell rettighet. I tillegg til foreldrepermisjonen må det gis en egen barselpermisjon til kvinner, sier Skjæggerud.

Parat avholder fredag og lørdag landsmøte på Clarion Hotel og kongressenter på Gardermoen.