Paradisøyer og opplevelser er våre drømmereisemål

To trender skiller seg tydelig ut når nordmenn skal liste opp sine drømmereisemål; Reisen skal helst gå til paradisstrender eller opplevelsesintensive destinasjoner. Aller flest drømmer om å reise til USA etterfulgt av Maldivene, Australia, New Zealand og Japan, i følge Tickets Kantar Sifo undersøkelse.

Lange flyreiser er ikke avskrekkende når vi skal liste opp våre drømmereisemål. Få drømmereisemål ligger i Europa – det er bare Hellas og Italia som kommer inn på topplisten. Isteden er det destinasjoner lengre bort som lokker når vi får drømme oss bort.

- De fleste drømmer om å reise til eksotiske reisemål langt borte som f.eks. Maldivene, Australia, New Zealand, USA og Japan. Maldivene er selve ikonet på paradisøyer med sitt turkise vann, kritthvite strender og massevis med små øyer og utforske, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Kritthvite strender og vaiende palmer til tross – tidligere Kantar Sifo-undersøkelser gjennomført på oppdrag av Ticket har vist at muligheter for utflukter og andre typer opplevelser på utenlandsferien stadig har økt betydning når vi skal liste opp hva som er viktigst når vi velger reisemål. At manges drømmereisemål går til destinasjoner som Australia, Japan og USA er helt på linje med denne utviklingen. Flere og flere vil komme hjem fylt med nye inntrykk i møter med spennende kulturer, og ikke bare ha hatt en avkoblende uke i solen. Mange drømmer om Australia med sitt enorme areal, tilbyr alt fra den vakre storbyen Sydney til fantastiske naturopplevelser både langs kysten og inne i landet. Interessen for New Zealand satt fart for flere år siden da landets vakre landskap fungerte som kulisse under innspillingen av Ringenes Herre-filmene, og har hatt en stadig økende popularitet siden da.

- Det er utrolig morsom at flere og flere velger drømmereisemål som virkelig gir minner for livet. Reiser og de erfaringer som møter med andre kulturer gir trengs for et åpent og tolerant samfunn, sier Ellen Wolff Andresen.

Nordmenns topp-ti drømmereiser

1. Reise til en paradisøy (Mauritius, Fidji, Zanzibar etc), 16 prosent
  2. Roadtrip USA, 14 prosent
  3. Australia og/eller New Zealand, 10 prosent
  4. Cruise i Karibien, 10 prosent
  5. Inkaveien til Machu Pichu, 6 prosent
  6. Safarireise i Afrika, 5 prosent
  7. Rundreise i Asia, 5 prosent
  8. Den Transibirske jernbane, 5 prosent
  9. Rundreise i Sør-Amerika, 4 prosent
  10. Naturreiser (Galapagos. Borneo etc). 3 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifoundersøkelse

Hit reiser vi i 20197.1.2019 08:00:00Pressemelding

Den varme sommeren i 2018 gjorde at mange valgte å bli hjemme i istedenfor å ta den tradisjonelle utenlandsferien. Utover høsten og vinteren økte pågangen av folk som igjen vil på en utenlandsreise. Spesielt er eksotiske langreiser med mange opplevelser veldig populært. Også i 2019 er Spania det mest populære ferielandet mens Thailand virkelig bekrefter sin posisjon som helårsreisemål. For sommeren er det Bangkok som topper listen, etterfulgt av Kreta og Mallorca. Det viser en trendspaning foran reiseåret 2019 fra Ticket Feriereiser, Nordens største private reisebyråkjede.

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48:44Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.