Paradisøyer og opplevelser er våre drømmereisemål

To trender skiller seg tydelig ut når nordmenn skal liste opp sine drømmereisemål; Reisen skal helst gå til paradisstrender eller opplevelsesintensive destinasjoner. Aller flest drømmer om å reise til USA etterfulgt av Maldivene, Australia, New Zealand og Japan, i følge Tickets Kantar Sifo undersøkelse.

Lange flyreiser er ikke avskrekkende når vi skal liste opp våre drømmereisemål. Få drømmereisemål ligger i Europa – det er bare Hellas og Italia som kommer inn på topplisten. Isteden er det destinasjoner lengre bort som lokker når vi får drømme oss bort.

- De fleste drømmer om å reise til eksotiske reisemål langt borte som f.eks. Maldivene, Australia, New Zealand, USA og Japan. Maldivene er selve ikonet på paradisøyer med sitt turkise vann, kritthvite strender og massevis med små øyer og utforske, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Kritthvite strender og vaiende palmer til tross – tidligere Kantar Sifo-undersøkelser gjennomført på oppdrag av Ticket har vist at muligheter for utflukter og andre typer opplevelser på utenlandsferien stadig har økt betydning når vi skal liste opp hva som er viktigst når vi velger reisemål. At manges drømmereisemål går til destinasjoner som Australia, Japan og USA er helt på linje med denne utviklingen. Flere og flere vil komme hjem fylt med nye inntrykk i møter med spennende kulturer, og ikke bare ha hatt en avkoblende uke i solen. Mange drømmer om Australia med sitt enorme areal, tilbyr alt fra den vakre storbyen Sydney til fantastiske naturopplevelser både langs kysten og inne i landet. Interessen for New Zealand satt fart for flere år siden da landets vakre landskap fungerte som kulisse under innspillingen av Ringenes Herre-filmene, og har hatt en stadig økende popularitet siden da.

- Det er utrolig morsom at flere og flere velger drømmereisemål som virkelig gir minner for livet. Reiser og de erfaringer som møter med andre kulturer gir trengs for et åpent og tolerant samfunn, sier Ellen Wolff Andresen.

Nordmenns topp-ti drømmereiser

1. Reise til en paradisøy (Mauritius, Fidji, Zanzibar etc), 16 prosent
  2. Roadtrip USA, 14 prosent
  3. Australia og/eller New Zealand, 10 prosent
  4. Cruise i Karibien, 10 prosent
  5. Inkaveien til Machu Pichu, 6 prosent
  6. Safarireise i Afrika, 5 prosent
  7. Rundreise i Asia, 5 prosent
  8. Den Transibirske jernbane, 5 prosent
  9. Rundreise i Sør-Amerika, 4 prosent
  10. Naturreiser (Galapagos. Borneo etc). 3 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifoundersøkelse

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.