Egmont Publishing

Papir lever og leses mer– digitalt klart frem

Del

Siste lesertallsmåling fra Gallup viser at Egmont Publishing styrker seg som markedsleder, tar en sterkere posisjon i de ulike printsegmentene og vokser digitalt.

Hjemmet leses av en halv million nordmenn hver eneste uke og går frem.
Hjemmet leses av en halv million nordmenn hver eneste uke og går frem.

De fleste av Egmont Publishings magasiner og blader står støtt og stabilt. I tillegg har vi noen som har stor fremgang i lesermarkedet. Alle digitale plattformer går frem. - Det er svært positivt å få bekreftet at våre merkevarer leses og brukes av stadig flere. Når våre lesertall øker eller er stabile, er det fordi våre blader og magasiner er attraktive og tilstede i lesernes hverdag. I tillegg jobber vi aktivt med at våre digitale plattformer er så tilpasset våre målgrupper som mulig, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.

Vokser mest
Hjemmet og Vi Menn har aller størst fremgang av de store magasinene på nettolesertall (AIR). Hjemmet leses nå av en halv million nordmenn hver uke, og er den store markedslederen. Både DET NYE og Kamille er på topplisten over merkevarer som går mest frem.

I Helse-/Livsstil-/Sunnhets-segmentet ser vi at DET NYE Shape Up fortsetter sin solide vekst. Livsstilsmagasinet har økt med hele 58 prosent på AIR-tallene og med 76 prosent på GEP-tallene (bruttolesning). DET NYE Shape Up er det magasinet som bidrar sterkest til veksten i segmentet.

Boligsegmentet står sterkt
Bonytt befester sin posisjon som markedsleder, også i konkurranse med gratismagasinene. Det er stort mangfold og tilbud i dette markedet. Likevel går alle Egmonts titler frem på målingen.

Nykommeren LUNCH brakdebuterer
En av nykommere på listen er LUNCH. Magasinet entrer lesertallsmarkedet og bidrar til vekst totalt i kategorien tegneserier der noen opplever negativ utvikling. LUNCH brakdebuterer på listene med 198 000 lesere (AIR). LUNCH’ leserne konsumerer hele 81 prosent av bladet, mot et snitt på 61 prosent for øvrige magasiner.

Digital vekst
Klikk.no er Egmont Publishings største digitale merkevare, og den fortsetter å vokse. Spesielt er fremgangen oppløftende i segmentene foreldre, bolig, helse og mat som det satses ytterligere på. Kvinneguiden har økt med over 100’ unike i uken.

 

Kontakter:
Espen Asheim, Administrerende direktør, t. 913 46 515

Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef, t. 474 89 175

 

 

 

Egmont Publishings FEM STØRSTE MERKEVARER, Lesertall 2015/2, AIR, print

Merkevare

Lesertall for 2015/2

Lesertall for 2014/2

Utvikling

Hjemmet

496’

469’

+27’

Pondus

488’

535’

- 47’

Donald Duck & Co

348’

358’

-10’

Vi Menn

321’

295’

+26’

Familien

307’

315’

-8'

 

Egmont Publishing, ØKER MEST, Lesertall 2015.2 AIR, for blader med mer enn 100’ lesere, print

Merkevare

Lesertall for 2015/2

Økning i %

DET NYE Shape Up

103’

+ 58%

Lev Landlig

123’

+ 19%

Vi Menn Båt

153’

+ 17%

DET NYE

197’

+ 16%

Kamille

134’

+ 16%

 

DIGITALTALL, Egmont Publishing. Tallene er i hele tusen. 15/2 er inkl. mobil og bidrar til noe av økningen.

Off 15/2

Off 15/2

Off 15/1

Off 15/1

Nivå/type

Dag

Uke

Dag

Uke

Klikk.no (TOTALT)

298’

1150

200’

830’

Klikk Bolig

30’

180’

22’

130’

Klikk Foreldre

84’

440’

38’

200’

Klikk Helse

72’

396’

32’

182’

Klikk Mat

44’

265’

33’

184’

Klikk Mote

29’

170’

15’

86’

Klikk Motor

26’

146’

15’

81’

Kvinneguiden.no

85’

384’

49’

281’

Kilde: Gallup

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hjemmet leses av en halv million nordmenn hver eneste uke og går frem.
Hjemmet leses av en halv million nordmenn hver eneste uke og går frem.
Last ned bilde
DET NYE Shape Up fortsetter å bygge både muskler og lesertall.
DET NYE Shape Up fortsetter å bygge både muskler og lesertall.
Last ned bilde
LUNCH brakdebuterer på lesertallslistene med 198' lesere.
LUNCH brakdebuterer på lesertallslistene med 198' lesere.
Last ned bilde
Den nye Hjemmet-redaktøren Elisabeth Lund-Andersen kan glede seg over solid fremgang i et allerede stort marked. Foto: Astrid Waller
Den nye Hjemmet-redaktøren Elisabeth Lund-Andersen kan glede seg over solid fremgang i et allerede stort marked. Foto: Astrid Waller
Last ned bilde
Redaktør Karine Thyness. DET NYE Shape Up vokser mest i sitt segment. DET NYE går også frem. Foto: Roy Darvik
Redaktør Karine Thyness. DET NYE Shape Up vokser mest i sitt segment. DET NYE går også frem. Foto: Roy Darvik
Last ned bilde
Våre produkter står stabilt og vi styrker oss som markedsleder, sier Espen Asheim,  administrerende direktør i Egmont Publishing. Foto: Egmont Publishing
Våre produkter står stabilt og vi styrker oss som markedsleder, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. Foto: Egmont Publishing
Last ned bilde

Om Egmont Publishing

Egmont Publishing
Egmont Publishing
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmontpublishing.no

Egmont Publishing er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Egmont Publishing er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6200 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film og kinodrift. Egmont er en stiftelse som omsetter for 14,5 milliarder NOK og deler årlig ut over 120 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg saker fra Egmont Publishing

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Egmont Publishing på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Egmont Publishing

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom