Påminnelse: Lansering av veikart for et mer bærekraftig reiseliv - i dag

For å løse utfordringene knyttet til klimakrisen, miljø, natur og sosiale forhold må også reiselivsnæringen ta sin del av ansvaret. Et utvalg bestående av representanter fra reisebyråene og reisearrangørene har med denne bakgrunn utarbeidet et veikart, med særlig søkelys på utenlandsreisene, som vil bli lansert hos Virke i dag.

Når: I dag klokken 12.30 hos Virke, Solli plass

Meld deg gjerne på til: kom@virke.no

Utvalget har, i tillegg til representanter fra Virke Reiseliv, bestått av Aller Travel, Apollo, Berg-Hansen, Egencia, Hvitserk Eventyrreiser, Kilroy, TUI og Ving.

Veikartet inneholder :

• Tiltak rettet mot bransjen
  • Innspill til politikerne
  • Råd til forbrukerne

Under lanseringen vil veikartet bli presentert, det vil bli debattert bærekraftig reiseliv og den siste delen av programmet settes av til bærekraftsmingel, der Virke og virksomhetene som har deltatt i utvalgsarbeidet er tilgjengelige for spørsmål én til én.

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein åpner lanseringen kl. 13.00

Program for dagen:

12.30 Mat og drikke

13.00 Åpning ved Dag-Inge Ulstein, Utviklingsminister

13.10 Presentasjon av veikartet ved Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

13.40 Enig? Debatt:

Debattdeltagerne får presentert påstander de skal være enige eller uenige i – og så argumentere med hvorfor de mener som de gjør. Under hvert tema forbereder vi tre påstander.

13.40 - 13.55 Tema 1: Et mer bærekraftig reiseliv – Om å gripe mulighetene Deltagere: Flavia Forster (Regional General Manager i Kilroy) og Camilla Skjelsbæk Gramstad (Bærerkraftsansvarlig i Virke)

13.55 - 14.10 Tema 2: Utfordringer og muligheter knyttet til klima, natur og miljø for reiselivsnæringen
Deltagere: Per Arne Villadsen, (Adm. dir. i Berg-Hansen), Anja Bakke Riise (Leder i Fremtiden i våre hender), Karoline Andaur (Konst. generalsekretær i WWF), Halvor Gløersen (KLM)

14.10 - 14.25 Tema 3: Bærekraft er mer enn klima: Å ta ansvar for folkene på destinasjonen