På vei mot Tokyo-OL

Med over 70 millioner taekwondoutøvere i 209 land er det svært krevende å kvalifisere seg til sommer-OL i Tokyo 2020. Allikevel tar taekwondo-utøver Richard André Ordemann fra Moreppen stadig nye og store steg på veien mot målet.

Richard Andre Ordemann fra Tøyen Taekwondo klubb er ranket blant de 20 beste i verden

I helgen deltok Ordemann, som konkurrerer for Tøyen Taekwondoklubb, i den store Grand Prix-finalen i Abidjan på Elfenbeinkysten. I første kamp møtte han Milad Harchegani fra Aserbajdsjan. Harchegani vant VM tidligere i år og er ranket som nummer 1 i verden, men Ordemann vant allikevel kampen. I neste kamp møtte han Yassine Trabelsi fra Tunisia. Dette ble som ventet en ny tøff kamp, og Trabelsi vant til slutt på golden point.

I etterkant av turneringen sier Ordemann seg fornøyd med at innsatsen som er nedlagt de siste årene nå gjenspeiles i resultatene.

– Etter Grand Prix føler jeg at det målbevisste arbeidet som er nedlagt begynner å fungere, og målet er fortsatt utvikling, sier Ordemann.

Konkurrerer i ny superliga

– Richard Ordemann har den siste tiden hatt en flott utvikling og vinner stadig over flere av de beste utøverne i verden, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

I julen skal Richard konkurrere i den nye superligaen Grand Slam i Wuxi i Kina. Her får kun de 12 beste i verden i de forskjellige vektklassene delta.

Grand Slam, en ny storturnering etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Turneringen vil bli den største taekwondo-begivenheten i verden etter sommer-OL. Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen i kvalifiseringsturneringen til Grand Slam for kort tid siden.

– Det at en norsk utøver markerer seg sterkt i Grand Prix-stevner, og nå også har kvalifisert seg til Grand Slam sier mye om vårt målrettede arbeid med å utvikle utøvere på toppnivå. Hele landslaget satser nå for fullt mot OL i 2020 under ledelse av landslagstrener Dr. Dave Cook, i tett samarbeid med Olympiatoppen. Neste steg for landslaget er EM i Sofia 7.-9. desember, sier Jacobsen.