På tide NHO!

19.10.2016 11:26 | Bedriftsforbundet

Tirsdag 18.oktober ble det kjent at NHO går inn som partshjelp i striden om LO-organiserte havnearbeideres fortrinnsrett til losse- og lastearbeid ved Drammen havn. Rundt 60 havnearbeidere er i streik og Bedriftsforbundets medlem, Holship, er blitt usatt for boikott i over to år. Saken har prinsipiell betydning for arbeidet ved nesten alle havner i Norge.

- Bedriftsforbundet er fornøyd med at NHO endelig går aktivt inn i konflikten og ønsker en endring i tariffavtalen som de selv har skrevet under på over flere år. Vi har flere ganger prøvd å involvere NHO mer aktivt i denne saken, men blitt avvist. I over tre år har vi stått ved vårt medlem, Holship, og krevd at fortrinnsretten til havnearbeiderne må opphøre, sier adm.dir. Olaf Thommessen.

Bedriftsforbundet fikk støtte av EFTA-domstolen 19.04.16 om at fortrinnsretten antagelig er ulovlig. Saken skal nå opp til behandling i Høyesterett 8. november. Det er advokatene Nicolai Skarning og Jan-Erik Sverre som representerer saken på vegne av Holship og Bedriftsforbundet.

- Bedriftsforbundet har stått last og brast med sitt medlem Holship gjennom tre år og bidratt til at saken har havnet i Høyesterett i plenum. Det har vært en helt avgjørende støtte for bedriften, sier Nicolai Skarning, som representerer Holship og Bedriftsforbundet.

Bedriftsforbundet skulle ønske at NHO hadde gitt sin støtte på et tidligere tidspunkt, men er fornøyd med at NHO som part i tariffavtalen nå er med som partshjelp i rettsaken.

- Hvis høyesterett finner at fortrinnsretten er ulovlig, vil deler av tariffavtalen som NHO og LO signerte i høst være ulovlig. Vi er derfor godt fornøyd med at NHO endelig blir med som partshjelp, selv om det kun er uker før saken skal opp til behandling, sier Thommessen.