På muskelsjekker`n! NRFs 5 gode råd til deg med vondt i muskler og skjelett

- Alle som går rundt med uavklarte smerter og plager i muskler eller skjelett bør oppsøke lege. Det er like viktig å sjekke muskler som å sjekke voksende føflekker og kuler, sier generalsekretær Tone Granaas i Norsk Revmatikerforbund (NRF).
NRF-sjef Tone Granaas på muskelsjekker`n hos Bård Vegar Solhjell (SV) og Geir Jørgen Bekkevold (KrF).

En av fire nordmenn har vondt i muskler og skjelett. Mange av disse vet ikke at de har en revmatisk diagnose. De går lenge med smerter i muskler og skjelett før de får behandling, og dermed får de redusert livskvalitet. Dette kan for forebygges hvis det blir satt diagnose på et tidligere tidspunkt. Derfor setter NRF temaet «tidlig diagnostisering» på dagsorden på Revmatikerdagen 12. oktober.

Vage symptomer
- Undersøkelser viser at mennesker med revmatisk sykdom kommer senere til spesialist enn andre grupper. Vage eller uklare symptomer og langsom utvikling av sykdommen kan være noen av forklaringene til at hverken pasienter eller fastleger tenker på en revmatisk diagnose. Mange pasienter blir ikke trodd og tatt på alvor av fastlegen. Det får store konsekvenser både for enkeltindivider og samfunnsøkonomien. Muskel- og skjelettsykdommer koster det norske samfunn hele 73 milliarder kroner i året. Det meste av disse kostnadene i form av sykmeldinger og uføretrygd, forteller Granaas.

Tren deg friskere
- Ved siden av medisinsk behandling, er den mest virkningsfulle behandlingen fysisk aktivitet og et sundt kosthold. Forskning viser at fysisk aktivitet kan stagnere sykdomsutvikling og dempe smerter. Vi anbefaler alle med muskel- og skjelettplager å være jevnlig fysisk aktive 30 minutter hver dag. Både kondisjons- og styrketrening hjelper, og nyere forskning viser at høyintensiv trening er å anbefale. I ekstra dårlige perioder kan trening i varmt vann være et godt alternativ. Å gå en tur er også bra. Mosjon og bevegelse er bedre enn å ligge på sofaen, sier generalsekretæren i NRF.

NRFs 5 gode råd til deg med vedvarende og udefinerte muskel- og skjelettplager

1. Oppsøk lege så tidlig som mulig. Be om henvisning til spesialist dersom fastlegen og du ikke finner ut av problemet. Det finnes over 200 revmatiske diagnoser og mange ulike former for behandling, både medikamentell og ikke-medikamentell. Følg opp med fastlege eller spesialist dersom effekten av planlagt behandling uteblir.

2. Trening/mosjon/bevegelse er den viktigste ikke-medikamentelle aktiviteten du selv kan gjøre eller få hjelp til fra en fysioterapeut. Riktig trening kan ha stor helseeffekt og redusere behovet for annen behandling.

3. Riktig kosthold har stor effekt for mange. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, alkohol, salt og sukker.

4. Meld deg inn i Norsk Revmatikerforbund (NRF). Her lærer du mer om hvordan du kan leve godt med sykdommen og om dine rettigheter. Du møter mange i samme situasjon og får mange relevante medlemsfordeler. Du får hjelp til å være en god helseminister i eget liv!

5. Snakk med likepersonene i NRF og få råd om sykdommen. Ring NRFs hjelpetelefon på 815 33 015 og snakk med noen som har lang erfaring med å leve med en revmatisk diagnose.

Last ned bilde
NRK-kjendis Yousef Hadoui fra Svart Humor får en muskelsjekk av generalsekretæren i Norsk Revmatikerforbund, Tone Granaas.
Last ned bilde