På lørdag er det 1000 dager igjen til OL i Tokyo

Som sportssjef har jeg en viktig melding til alle som drømmer om å delta i OL - og jeg vet at det er mange unge som har denne drømmen.

Kampsportforbundets visjon er at vi skal skape vinnere, enten målet er selvutvikling, selvforsvar eller konkurranse. Derfor er det viktig at vi som forbund kan gi alle som drømmer om OL noen gode råd på veien.

Som sportssjef i kampsportforbundet har jeg hatt ansvaret for OL-arbeidet siden taekwondo ble tatt opp som OL-idrett til Sydney-OL i 2000. Med over 70 millioner utøvere i 208 land er taekwondo en av verdens største idretter. Av alle utøvere verden over som trener taekwondo er det kun 60 kvinner og 60 menn som kan kvalifisere seg til OL. Nåløyet for å komme til OL er dermed utrolig trangt, og veien til OL-deltakelse er ressurskrevende, både menneskelig og økonomisk. Jeg er helt overbevist om at etter at den nye superligaen Grand Slam kommer i gang for fullt vil taekwondo bli en enda mer populær idrett og dermed vil det bli enda tøffere å kvalifisere seg.

Norge er høyt rangert
Takket være målrettet arbeid, internasjonalt samarbeid, tøffe prioriteringer, og ikke minst tett samarbeid med Olympiatoppen har Norges Kampsportforbund klart å kvalifisere norske taekwondo-utøvere til 4 av 5 OL. Vi har også vunnet 2 OL-sølv. Etter OL i Beijing var Norge ranket på 11. plass i verden målt etter olympiske resultater. Etter Rio-OL 2016 har Norge falt ned på en 22 plass. Målet er at etter OL i Tokyo skal vi igjen klatre på listen. Ingen andre nasjoner i Norden har så langt vunnet medaljer i OL. Norge er med andre ord best i Norden.

Karate på OL-programmet
Vi er nå midt i oppkjøringen til sommer-OL i Tokyo i 2020. For aller første gang er karate også med på programmet, og dermed har kampsportforbundet også for første gang en målsetting om å kvalifisere norske utøvere til to OL-idretter. Det å kvalifisere karate-utøvere til OL er like tøft som å kvalifisere taekwondo-utøvere. Av alle de som trener karate over hele verden er det kun 60 utøvere i kamp og 20 utøvere i kata som kan komme til OL. Fra 2018 innfører karate et nytt rankingsystem for både senior- og juniorutøvere. Dette nye rankingsystemet vil inngå i kvalifiseringssystemet. Karate har blitt en profesjonell idrett hvor det nå settes helt andre krav til toppidrettsarbeidet enn tidligere.

I 2024 kan kampsportforbundet har 3 OL-idretter
Taekwondo er allerede fast på OL-programmet. Karate er med i 2020 fordi arrangørbyene kan ta med noen ekstra idretter. For Tokyo var det naturlig å inkludere karate siden karate er nasjonalsporten i Japan. I 2024 er Paris arrangørby. Karate er en svært populær idrett også i Frankrike, og det er dermed stor sannsynlighet for at karate er med på OL-programmet også i 2024. I tillegg er visepresidenten i IOC også president for det internasjonale wushu-forbundet, og har uttalt at wushu vil være med på OL-programmet i 2024. Det er dermed stor mulighet for at tre av kampsportforbundets idretter står på OL-programmet i 2024.

Kompetanseoverføring
Karate og wushu er svært heldige som er organisert i et fleridrettsforbund. Disse idrettene har dermed tilgang all kompetanse som Olympiatoppen og kampsportforbundet har opparbeidet seg over 20 år med olympisk arbeid på høyeste internasjonale nivå.

Gode råd
Som sportsjef har jeg gjort meg noen erfaringer rundt hva som kreves for å lykkes, og erfaringsmessig er nedenstående punkter forutsetninger å følge for utøvere som skal kvalifisere seg til OL. Disse rådene er relevante for utøvere av både taekwondo, karate og wushu.

1. Kun utøvere som tar ansvar for egen utvikling vil lykkes. En OL-satsing må være utøverens eget prosjekt. Det kan ikke være treneren eller de foresatte som ønsker en satsing mot OL.

2. Kun «heltidsutøvere» vil lykkes. Man må kunne trene og konkurrere i henhold til påkrevd mengde, og man må i tillegg ha tid til å hvile. Man kan derfor ikke jobbe eller studere på heltid ved siden av hvis målet er OL.

3. Kun utøvere som får tett, daglig oppfølging av landslagstrenere og av Olympiatoppen vil lykkes.

Jeg får si det samme som Tore Øverbø som er toppidretssjef sier, når britiske roere er på vannet, trener styrke eller får fysikalsk behandling, er deres norske konkurrenter på jobb og bygger hus.

bilde : Karl Filip R. Singdahlsen