Øyafolket tæppet kortet fire dager til ende

Tæpping av betalingskortet bidro til rekordomsetning på årets Øyafestival. Tre av fire tæppet betalingskortet sitt på Øyafestivalen.

Veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner har med økt styrke gjennom sommeren. På Øya valgte tre av fire denne betalingsløsningen. Foto: Michael Solbakken/Kitchen

Med trekkplastre som The Cure, Robyn, Sigrid og Karpe ble Øyafestivalen en av Norges mest besøkte festivaler med rundt 100 000 mennesker. Med så mange festivalgjester er det fare for lange køer. Likevel har ikke dette vært en utfordring fordi festivalen også i år satset på kontaktløs betaling.

- Det å stå i kø på festival er kanskje noe av det kjipeste som finnes, så vi gjør alt vi kan for å redusere de få køene vi har. Hvordan publikum betaler er en vesentlig del av det hele, og vi er glade for at publikum kan tæppe kortet sitt på Øyafestivalen, sier økonomisjef Thomas Valnes i Øyafestivalen.

Bedre flyt
Han forteller at kontaktløs betaling gjør at publikum får en bedre festivalopplevelse.

- Vi brukte kontaktløs betaling i 2018 med veldig gode erfaringer. Det er kjapt og enkelt for kunden å betale, noe som reduserer barkø og gir oss bedre flyt på området. Det er 2500 frivillige bak kassene i alle barene, så denne betalingsmetoden hjelper i alle ledd, sier Valnes.

Markedssjef Johannes Øverland i Espos som leverer terminalene, er svært fornøyd med at tæppeandelen har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

- Publikum vet nå godt hva tæpping er, og ønsker også helst å tæppe. De fleste opplever dette som både en enklere og mye raskere måte å betale på. Raske betalingsløsninger blir avgjørende når man skal selge for så store beløp på så kort tid, sier Øverland.

Sterk vekst
Det er BankAxept som står bak den kontaktløse teknologien tæpping. I sommer har BankAxept vært tilstede på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.

– Veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner har med økt styrke gjennom sommeren. Gjennomsnittsbeløpet for kontaktløse betalinger var i juli 217 kroner, noe som også er det høyeste snittbeløpet vi har sett noensinne. Dette er et tydelig tegn på at stadig flere ser fordelene ved å tæppe kortet og at vi er i ferd med å etablere nye vaner, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.

Topp stemning på årets Øyafestival. Foto: Michael Solbakken/MSL Kitchen