Quad Geometrics

Overvåkning av Troll-feltet med nyutviklet teknologi

Quad Geometrics har i samarbeid med DOF sist sommer gjennomført gravimetrisk og havbunnsinnsynknings-overvåkning av Troll-feltet, på oppdrag fra Statoil. Ved bruk av nyutviklet måleutstyr med forbedret nøyaktighet, og samtidig effektiv innsamlingsmetodikk, er det oppnådd mer presise resultater enn i noen tidligere slik kampanje gjennom feltets 20-årige produksjonshistorie. Denne informasjonen vil bli brukt i den videre utviklingen av de gigantiske gass-reservene på Troll - gass som eksporteres til Europa og kan redusere behovet for kull i elektrisitetsproduksjonen og derfor redusere totale CO2-utslipp. Quad Geometrics er et ledende firma innen høy-presisjons målinger av endringer i gravitasjon og overflatedeformasjon, for overvåkning av undergrunnen. Selskapet har kontorer i Trondheim og San Diego, California.

Kontaktperson:
Ola Eiken, daglig leder
tlf. 901 71 943
oeiken@quadgeo.com

Om Quad Geometrics

Quad Geometrics
Kjøpmannsgata 5

Quad Geometrics tilbyr høypresisjons målekampanjer av endringer i tyngdekraften og innsynkning av havbunnen. Dette kan brukes til en rekke formål, som overvåkning av gassfelt i produksjon, geomtermisk varmeutvinning og drikkevannsressurser. Firmaet er lokalisert i Trondheim og i San Diego, California.

Følg saker fra Quad Geometrics

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Quad Geometrics på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.