Overraskende fall i matvareprisene

Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer sank med 0,9 prosent i mars 2019, ifølge tall fra SSB. Dette bryter med trenden om at matvareprisene øker i mars når påsken er i april.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

– Historien har vist at prisene i all hovedsak øker i den måneden av mars og april hvor påsken ikke faller og synker i påskemåneden. Dette forklares av mange tilbud inn mot høytiden. Derfor er det overraskende at matvareprisene synker med 0,9 prosent fra februar til mars, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Matvareprisene svinger etter et fast mønster gjennom året. Prisene går som regel ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og før skolestart, og justerer seg igjen etterpå. Nedgangen i matvareprisene bidro til å dempe oppgangen i konsumprisindeksen fra februar til mars i år.

– Konkurransen i dagligvaremarkedet er sterk, og bidrar til å holde prisene ut til forbrukerne nede, avslutter Størksen.

Vebjørn Varlid
Kommunikasjonsrådgiver
E-post: vebjorn.varlid@virke.no

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke Dagligvare har nær 1900 medlemsbedrifter og omfatter det meste av den private dagligvarehandelen med kjedenes hovedkontorer, lagre, kjedeeide butikker, franchisebutikker samt leverandører.