Over halvparten vil bruke elbilen som reservelager ved strømbrudd

Elbilen kan bli kjekk å ha ved et strømbrudd den dagen den kan levere lagret strøm til huset. Godt over halvparten av norske elbilister er klare.

Det kommer fram i Norsk elbilforening siste medlemsundersøkelse, Elbilisten 2018. Svarene baserer seg på en 1-10 skala, som varierer fra «veldig uenig» til «veldig enig» på spørsmålet «Jeg vil bruke elbilen som reservelager hvis det blir strømbrudd».

Over halvparten (51 prosent) var enig eller veldig enig i at dette er en god løsning. Gjennomsnittet endte på 6,1 av 10.

- Svarene er nok et tegn på teknologioptimismen blant norske elbilister. Ikke bare er de først i køen til å anskaffe solcellepanel for å produsere sin egen garantert utslippsfrie strøm, de ønsker også å se elbilen som en integrert del av husholdningen. Ingen fossilt drevne biler er i stand til å spille denne rollen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

34 prosent plasserer seg mellom 1 og 4, og ser det altså som lite aktuelt, mens gruppa mellom de negative og positive er liten.

Det må understrekes at spørsmålet er stilt for å få et bilde av norske elbilisters vilje til å drive utviklingen videre.

Elbilene må klargjøres for utviklingen

- For at et slikt reservelager skal bli en realitet, kreves det at elbilene i framtiden får toveis ombordladere, som også kan levere strøm til huset. Dette temaet diskuterer vi jevnlig med elbilprodusentene, som selvsagt også vil få høre om norske elbilisters svar i denne undersøkelsen.

Dette omtales som «vehicle to home» (V2H) internasjonalt, og er tett knyttet til den tilsvarende «vehicle to grid»-teknologien (V2G). Sistnevnte innebærer at elbilene avlaster strømnettet, ved å levere strøm til nettet for ta unna forbrukstoppene med tidligere oppladet strøm.

- Etterhvert som strømprisen blir differensiert på det norske markedet, avhengig av når strømmen brukes, vil begge disse teknologiene - trolig i samspill med solceller - bli langt mer relevante enn i dag. Det avgjørende er at utstyret ikke blir for dyrt, fastslår Bu.

BAKGRUNN: Fakta om Elbilisten 2018

• Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
  • Elbilisten 2018 er den sjuende undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 2. mai – 23. mai 2018 og sendt ut på epost til over 44.559 elbileiere.
  • 9.520 personer deltok (21 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 22 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.