Over halvparten av nybilkjøperne ønsker elbil

Markedsandelen for elbil kan passere 50 prosent i 2019, viser beregninger basert på spørreundersøkelsen Elbilbarometeret 2019.
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Ifølge beregninger basert på Elbilbarometeret 2019 planlegger et anslag på 78.000 nordmenn å kjøpe en ny elbil de neste 12 månedene. Med et anslått totalsalg på 150.000 personbiler kan markedsandelen for elbiler passere 50 prosent i Norge i 2019. I fjor var 32 prosent av nybilsalget en elbil.

- Nordmenn flest er nå klar for elbil. Nå må myndighetene følge opp og sørge for at det blir bygd nok ladestasjoner for alle elbilene som de oppfordrer folk til å kjøpe, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I tillegg til nybilsalget er det også flere som planlegger å bytte til brukt elbil neste gang de skal kjøpe bil. Dette tyder på at bruktmarkedet for elbil blir større og mer tilgjengelig for de som ikke kjøper ny bil.

Rekkevidde største barriere

De som ikke vurderer elbil neste gang de skal kjøpe bil oppgir følgende grunner:

1. Manglende rekkevidde (60 %)
  2. Avventer og ser hvordan kjøretøyteknologien utvikler seg (34 %)
  3. Opplever at lademulighetene er dårlig/begrenset langs veien (31 %)
  4. Tror ikke elbiler er mer miljøvennlige enn andre biler (30 %)
  5. Elbiler fungerer ikke bra på vinteren (27 %)
  6. Usikker på batterilevetid (26 %)

- Hvis vi skal nå målet om at alle nye biler er nullutslipp innen 2025 må alle disse barrierene løses, sier Christina Bu.

Bomfritak viktigst

For de som vurderer elbil er gratis eller redusert bomavgift den viktigste elbilfordelen foran avgiftsfritak og lavere driftsutgifter med elbil.

1. Gratis/reduserte bomavgifter (33 %)
  2. Null engangsavgift ved kjøp (31 %)
  3. Lavere driftsutgifter (30 %)
  4. Fritak fra årsavgift/trafikkforsikringsavgift (29 %)
  5. Null moms ved kjøp (27 %)

- Resultatet viser tydelig at det fortsatt er svært viktig å videreføre elbilfordelene fram mot 2025. Utviklingen går ikke av seg selv, det viser markedene i våre naboland, sier Christina Bu.

Hun får støtte fra flertallet av den norske befolkningen. 65 prosent er enig i at avgiftslette er viktig for at nordmenn skal kjøpe elbil neste gang de skal bytte bil. Bare 11 prosent er uenig i denne påstanden.

Undersøkelsen er også gjennomført i de andre nordiske landene og der viser resultatene at etterspørselen er mye lavere enn i Norge og at kjøpsprisen for elbil er den største barrieren.

Om Elbilbarometeret 2019

Elbilbarometeret 2019 er utført av Opinion på oppdrag fra Norsk elbilforening. Et representativt utvalg med 1000 nordmenn over 18 år er spurt om hva de planlegger for kjøp av bil framover og hva de syns om elbil. Undersøkelsen ble gjennomført i februar/mars og ble lagt fram på Nordic EV Summit 2019.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.