Over fem millioner reisende i august

Trafikken på Avinors lufthavner steg med fire prosent i august, sammenlignet med samme måned i fjor, og over fem millioner passasjerer reiste i årets siste sommermåned.

Det er spesielt Oslo lufthavn, Bergen lufthavn og Stavanger lufthavn som bidrar til veksten i flytrafikken i august. Disse lufthavnene opplevde alle en vekst på 5 prosent i antallet passasjerer. Lufthavnene i Tromsø (5 prosent), Ålesund og Alta (begge 8 prosent) leverte også oppgang.

- Vi ser at trenden fortsetter med vekst til andre destinasjoner enn de mer tradisjonelle sydendestinasjonene. Til Tyrkia var det 33 prosent flere reisende enn samme måned i fjor, og til Kroatia var oppgangen på 5 prosent, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

Spania har fortsatt noe nedgang med 7 prosent, mens trafikken til Frankrike har økt med hele 17 prosent.

- Veksten til Frankrike drives omtrent utelukkende av trafikk til Paris fra Bergen og Oslo, som har en total vekst på 46 prosent, forklarer Spruit. – Norwegian har flyttet sin Paris-rute fra Orly til Charles de Gaulle og doblet kapasiteten. Air Frances satsing på JOON-konseptet har også slått veldig godt an på rutene til Oslo og Bergen. Vi ser en økende andel franskmenn på rutene fra Paris, spesielt innen det unge segmentet som JOON retter seg mot.

Sikrer økonomisk vekst i Norge
Det er også flere mindre destinasjoner som har god utvikling i trafikktallene i august. Dette gjelder spesielt Litauen med en økning på hele 75 prosent, Estland med 31 prosent og Ungarn med 13 prosent.

- At flere destinasjoner vokser frem bidrar til økt verdiskapning for Norge. Det kommer flere utlendinger til landet som turister og for å drive næringsvirksomhet, og flere nordmenn reiser ut av landet på ferie. Dette sikrer arbeidsplasser i Norge og økonomisk vekst, sier Spruit.

For de to største flyselskapene i Norge er også tallene gode. Både Norwegian og SAS kan vise til 4 prosent flere reisende i august, sammenlignet med samme måned i fjor.

- Her er det spesielt gledelig å se at trafikken mellom Oslo og Stavanger øker med 15 prosent, sier Spruit.

- Oppgangen på ruten mellom Oslo og Stavanger henger sammen med oppsvinget i oljebransjen. I august økte offshore helikoptertrafikk med 18 prosent. Den store ONS-messen i Stavanger, med 68 000 gjester fra 98 land, bidro også sterkt til veksten. På utland vokser en sterk forretningsrute som Oslo- Stockholm hele 11 prosent.

Positive frakttall i juli
Juli var en god måned for flyfrakt, med en vekst på 7 prosent. Med det er juli årets tredje beste måned, kun slått av juni (11,2 prosent) og februar (10,1 prosent)

- Det er innslaget av rene fraktfly som bidrar mest til veksten på frakt, og den drives i stor grad av nye selskaper som Atlas Air og West Atlantic UK, sier Martin Langaas, direktør for frakt i Avinor.

Viktig for norsk sjømatindustri
I volum er det utlandstrafikken som øker mest, men innlandstrafikken har høyest økning i prosent. DHL, Ampola Flyg og Norwegian bidrar sterkt til veksten innlands.

- Det er gledelig å se at satsningen vår på flyfrakt får resultater, og Oslo lufthavn er Nord-Europas største flyplass for flyfrakt.

- At Avinor legger til rette for god logistikk og attraktive fraktruter betyr mye for norsk sjømatindustri som får eksportert varene sine raskt og effektivt ut i verdensmarkedene, noe som sikrer kvaliteten på produktene og en stabil og sikker drift, avslutter Langaas.