Over én million har sett «Gåten Orderud»

Første episode av TV-serien «Gåten Orderud» er nå sett av 1 002 000. Det er også stor interesse for podkasten «Familiene på Orderud» og for nettsaker om kriminalsaken.
Foto: NRK/MONSTER

Da første episode av dokumentarserien «Gåten Orderud» ble sendt på NRK1 søndag 28. oktober, ble den sett av 499 000 nordmenn. Gjennom repriser og visninger i NRK TV er det totale antallet nå oppe i 1 002 000.

– Det er veldig gledelig å se hvordan publikum har tatt imot «Gåten Orderud». Ut fra tallene vi har nå, ser vi at dette engasjerer bredt og ungt, sier Marie Sjo, prosjektredaktør og NRKs redaktør for TV-serien.

– En stor andel av seerne har valgt å se serien i NRK TV, og for NRK er det viktig å nå publikum her og at folk blir kjent med muligheten til å se TV når det passer dem, sier Sjo.

Seertall for «Gåten Orderud»:

Episode 1: 1 002 000

Episode 2: 849 000

Episode 3: 776 000

Episode 4: 738 000

Snitt: 841 000

Seertall for episode 5, sendt søndag 25. november, er ikke kommet enda.

Fornøyd produsent

Aldri tidligere har det blitt gitt så omfattende tilgang til en norsk drapssak som det har i arbeidet med «Gåten Orderud».

– Vi som lager denne serien, synes det er givende at også seerne ser ut til å være like opptatt som oss av at Orderud-saken ikke er endelig oppklart. Jeg tror mange synes det er spennende med det unike innsynet i hvordan domstolen og påtalemyndigheten fungerer, sier Vanja Strømstad, produsent i Monster.

De fem første episodene kan ses i NRK TV. Sjette og siste episode publiseres søndag 2. desember.

Stor interesse for nettsaker og podkast

NRK har ønsket å tilby et stort «univers» rundt «Gåten Orderud» gjennom saker på nrk.no og en egen podkast. I tillegg har VG og NRK samarbeidet om den journalistiske oppfølgingen av TV-serien. Øystein Milli, som seerne blir kjent med i «Gåten Orderud», er krimjournalist i VG.

Alt NRK har publisert i forbindelse med «Gåten Orderud», finnes på www.nrk.no/orderud.

Innholdet om Orderud-saken på nrk.no og vg.no har til sammen hatt rundt fire millioner visninger. Om lag tusen personer har stilt spørsmål til NRKs og VGs krimeksperter i spørretjenesten på nett.

De fire første episodene av podkasten «Familiene på Orderud» er nå lastet ned 340 000 ganger. Femte episode ble publisert i dag, mandag 26. november.

Podkastserien kan høres i NRK Radio eller lastes ned i en podkast-app.

Sjette og siste episode av «Familiene på Orderud» publiseres mandag 3. desember.

----------------------------------------------------------------------------------

Gåten Orderud

Foto: NRK/MONSTER