Nordic Impact

Over en halv milliard i impact investeringer

8. september, København - Siden 2014 har det blitt investert nærmere 550 millioner kroner (70.4 millioner dollar) i prosjekter med positiv effekt på samfunnet; såkalte impact investeringer. Dette utgjør 15.15% av alle investeringer som ble gjort, og tilsvarer den høyeste prosentandelen i hele Norden.

Tallene kommer fra en fersk analyse utført av The Nordic Web på oppdrag fra det norske investeringsselskapet Nordic Impact, i samarbeid med de ledende start-up aktørene i Norden: SLUSH, CPHFTW, Founders House og MESH. Funnene blir for første gang lagt frem på Katapult Future Fest sitt pop-up arrangement under Techfestivalen i København, fredag 8. september.

“Impact investering er investeringer gjort i selskaper, organisasjoner eller fond med hensikt å utgjøre en positiv effekt på samfunnet, i tillegg til finansielle avkastninger. I Norden har vi et velfungerende demokrati og velferdssystem lært oss hvor viktig det er å bidra. Nå må vi gjøre det samme med investeringer for å løse globale utfordringer”, sier Ida Faldbakken, partner i Nordic Impact.

Noen av hovedfunnene fra analysen til Nordic Web inkluderer:

• Siden 2014 har det har vært en økning på 200% årlig i nordiske impact investeringer
  • I Norge har det har blitt investert 550 millioner kroner (70.4 millioner dollar) i impact investeringer siden 2014
  • 15,15% av all norsk investering siden 2014 har vært impact investering; dette er den høyeste prosentandelen i Norden
  • Sverige er det landet i Norden med det høyeste beløpet investert, og ligger på over 1 milliard norske kroner (138.3 millioner dollar) i impact investeringer siden 2014
  • Blant byer scorer Stockholm, Oslo og Helsinki høyest på listen, med 30 investeringer i Stockholm og 20 i Oslo og Helsinki. Av andre norske byer på listen finner vi Stavanger, Tromsø og Trondheim.

“2017 ligger an til å bli et rekordår for både antall og beløp på investeringer, noe som tydelig viser at interessen og investeringene i nordiske impact start-ups fortsetter å øke. Nå som mengden kapital øker i Norden, samt at det er en bevisstgjøring rundt impact start-ups, forventer vi å se denne sektoren bidra ytterligere til samfunnet, og bli en viktig del av det norske teknologi-økosystemet”, sier Neil Murray, grunnlegger og administrerende direktør i The Nordic Web.

“Vi er veldig fan av Katapult Future Fest. Initiativ som dette spiller en stor og viktig rolle i å utvikle Norden som en global impact investerings-hub. Det skal bli spennende å se en oppdatering på Slush om status på Nordiske investeringer i de store utfordringene”, sier Andreas Saari, SLUSH.

For mer informasjon eller intervjuer, vennligst kontakt
Ida Faldbakken
Partner, Nordic Impact
ida@nordicimpact.no

Pernille Stensli
Pernille.stensli@leidar.com

Om Nordic Impact

Teknologi er med på å løfte samfunn fra knapphet til overflod. Nordic Impact jobber med å løse store utfordringer i samfunnet ved å skape nye systemer som setter mennesket i fokus; som humanovate. Vi innoverer, utvikler og bruker nye eksponentielle organisasjoner og teknologier for å sette fart på fremskritt på samfunnsmessige utfordringer. Vi investerer og utvikler gründer-tilnærminger for positiv effekt. Våre innovasjoner og investeringer skaper nye positive modeller som påvirker hvordan vi lever og jobber sammen.