Kulturrådet

Over alle grenser - kultursamarbeid i Europa

29. mai arrangerer Kulturrådet og Riksantikvaren konferansen «Over alle grenser» på Månefisken i Oslo, for å markere nye utlysninger for europeisk kultursamarbeid i EØS-midlene i årene fremover.

Høsten 2018 inviteres norske kunst- og kulturaktører til å søke EØS-midler til kultursamarbeid i Sentral-Europa og Portugal. EØS-midlene er Norge, Island og Liechtensteins bidrag til å redusere sosiale- og økonomiske forskjeller i Europa. Støtten skal også styrke forbindelsene og samarbeidet mellom Norge og mottakerlandene.

EØS-midlene går til en rekke programmer på ulike områder, blant annet kultur. Kulturprogrammer for en ny periode med utlysninger er under utvikling. Foreløpig vet vi at det blir 38 435 294 euro (ca. 364,8 millioner kr) til kultursamarbeid med norske kulturaktører.

Kultursamarbeid gjennom EØS-midlene har gitt mer enn 200 norske kunstnere og kulturaktører innsikt i europeiske land som har et rikt kulturliv, men som også har samfunnsmessige utfordringer. Samtlige av samarbeidslandene har erfaring med å utvikle kunst og kultur under autoritære regimer der kulturarv, kunst og kultur kunne være et redskap for makten, men også en viktig motstemme.

Med konferansen ønsker Kulturrådet og Riksantikvaren å sette lys på spørsmål som er sentrale for alle som er opptatt av kultur: Hvordan påvirker samfunnsforholdene vi lever under den kunsten og kulturen som skapes? Kan kunst, kultur og kulturarv påvirke demokrati- og samfunnsutvikling - og i så fall hvordan?

Disse kommer:

Kulturminister Trine Skei Grande og klima og miljøminister Ola Elvestuen skal diskutere effekten av kultursamarbeid gjennom EØS-midlene.

Flere kulturaktører innleder om kunsten og kulturens rolle utfra sin kontekst. Blant annet vil den latviske dokumentarfilmskaperen Ilze Burkovska Jacobsen fortelle om sin biografiske film "My favourite war", og den polske arkitekturprofessoren, Dr Łukasz Stanek, vil snakke om sosialistisk arkitektur som global eksportvare.

Det kommer offisielle representanter fra de nye kulturprogrammene, og aktører som tidligere har gjennomført kultursamarbeid.

SE FULLSTENDIG PROGRAM HER

For spørsmål og presseakkreditering kontakt Margrete Slettebø, Tlf: 41512313, e-post: margrete.slettebo@kulturradet.no

Om Kulturrådet

Kulturrådet
Mølleparken 2

21 04 58 00http://kulturradet.no

Følg saker fra Kulturrådet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturrådet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kulturrådet