Over 3000 samtaler så langt i julen
Stadig flere skriftlige samtaler
Kirkens SOS sin telefontjeneste er fortsatt størst, med hele 2697 besvarte samtaler fra om med 22. til og med 27. desember i år. Likevel, de skriftlige tjenestene, soschat.no og SOS-melding har større pågang enn tidligere.
– Vi ser at stadig flere tar kontakt via våre skriftlige tjenester, derfor gleder vi oss over å se at vi i år har klart å besvare enda flere av disse samtalene, sier generalsekretær i Kirkens SOS, Leif Jarle Theis.
Sammenliknet med i fjor har antall besvarte samtaler på soschat.no økt fra 126 til 178 og på SOS-melding har antallet steget fra 89 til 155 i samme periode.
-Vi har besvart over 40 prosent flere samtaler på chatten og over 70 prosent flere på meldingstjenesten sammenliknet med i fjor, bekrefter Theis. Han legger til at det i hovedsak skyldes økt bemanning og at det er jobbet målrettet med markedsføring av soschat.no gjennom store deler av 2018.
Flere som prater om relasjonsutfordringer i julen
-De aller fleste som tar kontakt forteller om stor ensomhet og psykiske problemer, og så har vi sett en økning i samtaler som handler om relasjonsutfordringer nå i høytiden, sier Theis.
Kanskje ikke så rart? Julen er en tid der det forventes at familien samles. Det kan by på problemer for både dem som har en familie å forholde seg til og føler at det er utfordrende, og dem som ikke har en familie og derfor kjenner ekstra på ensomheten.
Landets største krisestjeneste på telefon og internett
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 henvendelser årlig og har lenge vært Norges desidert største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Tjenesten er anonym og bemannes av frivillige medarbeidere. Kirkens SOS har eksistert siden 1974 og kan feire 45 år i 2019.
Nøkkelord
Kontakter
Leif Jarle TheisGeneralsekretær
Tel:+47 917 13 217leif.jarle.theis@kirkens-sos.noLisbeth MeidellKommunikasjonsansvarlig
Tel:+47 472 53 693lisbeth@kirkens-sos.noBilder
Lenker
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.
Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.
Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.
Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre
Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.
Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS
Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS25.1.2024 12:02:34 CET | Pressemelding
H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.
Kirkens SOS om samtaler i julen: - Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond29.12.2021 14:25:15 CET | Pressemelding
Nesten 3000 samtaler har blitt besvart av Kirkens SOS denne uken. - Julen har vært preget av mye ensomhet, og alvorlige samtaler om selvmord. Det henger nok sammen med å leve i en pandemi, som både skaper bekymring og gjør mange enda mer isolerte, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Sterk økning i pågang til Kirkens SOS i sommer21.7.2021 09:21:52 CEST | Pressemelding
Sist uke mottok Kirkens SOS over 6.200 henvendelser på telefon, melding og chat. - Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Kirkens SOS: - Enda høyere alvorlighetsgrad denne påsken4.4.2021 17:43:01 CEST | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.
Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!28.12.2020 13:50:29 CET | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.