Kirkens SOS

Over 3000 samtaler så langt i julen

Del

Behovet for noen å prate med er stort i julen, mange forteller om ensomhet. Kirkens SOS holder åpent gjennom hele høytiden, og har så langt besvart 3030 samtaler via telefon og internett. De skriftlige tjenestene er stadig mer populære.

Kirkens SOS samler nærmere 1000 frivillige ildsjeler til tjeneste. Til sammen besvarer våre frivillige på nesten 200 000 henvendelser hvert år. Det er de som svarer på telefon, chat og SOS-melding enten det er dag, natt, hverdag, ferie eller helligdag. Vi ønsker å bidra til å gi alle mennesker som møter motgang i livene sine håp, uansett sosial eller økonomisk bakgrunn, religion eller seksuell legning. Alle som tar kontakt er anonyme og våre frivillige har taushetsplikt.
Kirkens SOS samler nærmere 1000 frivillige ildsjeler til tjeneste. Til sammen besvarer våre frivillige på nesten 200 000 henvendelser hvert år. Det er de som svarer på telefon, chat og SOS-melding enten det er dag, natt, hverdag, ferie eller helligdag. Vi ønsker å bidra til å gi alle mennesker som møter motgang i livene sine håp, uansett sosial eller økonomisk bakgrunn, religion eller seksuell legning. Alle som tar kontakt er anonyme og våre frivillige har taushetsplikt.

Stadig flere skriftlige samtaler

Kirkens SOS sin telefontjeneste er fortsatt størst, med hele 2697 besvarte samtaler fra om med 22. til og med 27. desember i år. Likevel, de skriftlige tjenestene, soschat.no og SOS-melding har større pågang enn tidligere.


– Vi ser at stadig flere tar kontakt via våre skriftlige tjenester, derfor gleder vi oss over å se at vi i år har klart å besvare enda flere av disse samtalene, sier generalsekretær i Kirkens SOS, Leif Jarle Theis.


Sammenliknet med i fjor har antall besvarte samtaler på soschat.no økt fra 126 til 178 og på SOS-melding har antallet steget fra 89 til 155 i samme periode.


-Vi har besvart over 40 prosent flere samtaler på chatten og over 70 prosent flere på meldingstjenesten sammenliknet med i fjor, bekrefter Theis. Han legger til at det i hovedsak skyldes økt bemanning og at det er jobbet målrettet med markedsføring av soschat.no gjennom store deler av 2018.


Flere som prater om relasjonsutfordringer i julen
-De aller fleste som tar kontakt forteller om stor ensomhet og psykiske problemer, og så har vi sett en økning i samtaler som handler om relasjonsutfordringer nå i høytiden, sier Theis.

Kanskje ikke så rart? Julen er en tid der det forventes at familien samles. Det kan by på problemer for både dem som har en familie å forholde seg til og føler at det er utfordrende, og dem som ikke har en familie og derfor kjenner ekstra på ensomheten.


Landets største krisestjeneste på telefon og internett
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 henvendelser årlig og har lenge vært Norges desidert største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Tjenesten er anonym og bemannes av frivillige medarbeidere. Kirkens SOS har eksistert siden 1974 og kan feire 45 år i 2019.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kirkens SOS samler nærmere 1000 frivillige ildsjeler til tjeneste. Til sammen besvarer våre frivillige på nesten 200 000 henvendelser hvert år. Det er de som svarer på telefon, chat og SOS-melding enten det er dag, natt, hverdag, ferie eller helligdag. Vi ønsker å bidra til å gi alle mennesker som møter motgang i livene sine håp, uansett sosial eller økonomisk bakgrunn, religion eller seksuell legning. Alle som tar kontakt er anonyme og våre frivillige har taushetsplikt.
Kirkens SOS samler nærmere 1000 frivillige ildsjeler til tjeneste. Til sammen besvarer våre frivillige på nesten 200 000 henvendelser hvert år. Det er de som svarer på telefon, chat og SOS-melding enten det er dag, natt, hverdag, ferie eller helligdag. Vi ønsker å bidra til å gi alle mennesker som møter motgang i livene sine håp, uansett sosial eller økonomisk bakgrunn, religion eller seksuell legning. Alle som tar kontakt er anonyme og våre frivillige har taushetsplikt.
Last ned bilde
Mange unge foretrekker å ta kontakt på vår anonyme soschat.no
Mange unge foretrekker å ta kontakt på vår anonyme soschat.no
Last ned bilde
Kirkens SOS bidrar til litt mindre ensomhet. Alle som trenger å prate med noen kan kontakte oss.
Kirkens SOS bidrar til litt mindre ensomhet. Alle som trenger å prate med noen kan kontakte oss.
Last ned bilde

Lenker

Om Kirkens SOS

Kirkens SOS
Kirkens SOS
Lovisenberggata 15A
0456 Oslo

+47 23 08 13 80http://www.kirkens-sos.no

Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.

Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.

Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.

Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre

Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.

Følg saker fra Kirkens SOS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kirkens SOS

Over 20 000 samtaler om selvmordstanker6.9.2018 07:00:00 CESTPressemelding

Hvert år dør 5-600 mennesker i selvmord og omkring ti ganger så mange forsøker å ta sitt eget liv. I Norge er det altså langt flere personer som dør i selvmord enn i ulykker på veien og til sjøs sammenlagt. - Vi må prate om det, vi kan ikke fortie det. Det er derfor vi markerer Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september. I 2017 gjennomførte vi 21 782 samtaler som handlet om selvmordstanker, sier generalsekretær i Kirkens SOS i Norge, Leif Jarle Theis. - Det betyr at våre frivillige medarbeidere tar imot omkring 60 slike samtaler hvert eneste døgn.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom