Over 22 000 samtaler med Kirkens SOS så langt i sommer
Nærmere 500 samtaler i døgnet
Kirkens SOS, som er Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett, har så langt i sommer besvart over 22 000 samtaler i løpet av juni og til og med 15. juli. (19323 på telefon, 1643 på chat og 1148 SOS-meldinger). Det er nesten 500 samtaler i døgnet!
Vi trenger noen å snakke med, også når det er ferietid
Det er sommer og ferietid. Dette er en tid som ofte er fylt med mye godt, mens det for andre er en tid som er vanskelig. -For noen er en fortrolig prat med en av våre frivillige den eneste menneskelige kontakten de har i løpet av ferietiden, sier Generalsekretær Leif Jarle Theis.
Kirkens SOS erfarer år etter år at sommeren er en hektisk tid og at det er mange som trenger oss da. Vi merker at trykket på krisetjenestene øker når det er ferietid og begrenset kapasitet i de tilbudene som ellers finnes for folk som har det vanskelig.
Det er mange ulike temaer som blir tatt opp i samtalene. Nå i ferietiden hører vi mye om ensomhet, relasjonsutfordringer og psykiske problemer. Noen forteller om ting som har vært vanskelig for dem lenge, andre om ting som dukker opp i forbindelse med ferien.
- Den største forskjellen vi merker på samtalene i ferietiden er at flere av samtalene omhandler relasjonsproblemer, og da primært innad i familien, forteller Theis. Vi ser også at vi har stadig flere som ønsker å skrive til oss – spesielt de unge vi er i kontakt med foretrekker de skriftlige kanalene, legger han til.
Livsviktige frivillige
Det er Kirkens SOS sine 1000 frivillige som gjør det mulig å tilby en døgnåpen Krisetjeneste på telefon og internett. Tjenesten er anonym, derfor har ikke Kirkens SOS tall på hvor mange liv de redder. Men, de frivillige og ansatte får stadig tilbakemeldinger fra mennesker som forteller at samtalene de har hatt med de frivillige i Kirkens SOS vært svært viktige for dem, om ikke livreddende. - Vi hadde ikke klart det om det ikke var for våre til sammen 1000 engasjerte frivillige medarbeidere står på dag og natt, slik at vi kan tilby en døgnåpen tjeneste for alle som trenger det, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.
Sitat:
- Jeg klarte faktisk å komme meg igjennom en vanskelig natt. Hvor alt håp var vekke, hvor alt var fælt og jeg var livredd. Hadde det ikke vært for damen på andre siden hadde jeg enda vært redd, og sannsynligvis hadde jeg ikke vært her. Tusen takk for hjelpen dere reddet meg.
- Innringer til Kirkens SOS
Nøkkelord
Kontakter
Leif Jarle TheisGeneralsekretær
Tel:+47 917 13 217leif.jarle.theis@kirkens-sos.noBilder
Lenker
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.
Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.
Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.
Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre
Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.
Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS
Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS25.1.2024 12:02:34 CET | Pressemelding
H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.
Kirkens SOS om samtaler i julen: - Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond29.12.2021 14:25:15 CET | Pressemelding
Nesten 3000 samtaler har blitt besvart av Kirkens SOS denne uken. - Julen har vært preget av mye ensomhet, og alvorlige samtaler om selvmord. Det henger nok sammen med å leve i en pandemi, som både skaper bekymring og gjør mange enda mer isolerte, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Sterk økning i pågang til Kirkens SOS i sommer21.7.2021 09:21:52 CEST | Pressemelding
Sist uke mottok Kirkens SOS over 6.200 henvendelser på telefon, melding og chat. - Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Kirkens SOS: - Enda høyere alvorlighetsgrad denne påsken4.4.2021 17:43:01 CEST | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.
Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!28.12.2020 13:50:29 CET | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.