If Skadeforsikring

Øv på hundens verste dag

Med disse enkle triksene kan nyttårsfeiringen bli en hyggelig opplevelse for både to- og firbeinte.

Med øving i forkant kan nyttårsaften bli en hyggelig kveld for alle. (Foto: If / Shutterstock)

Fyrverkeri med høye smell kan være en strevsom affære for dyreeiere fordi det fort kan utløse frykt og uro hos de firbeinte. De hører bedre og opplever ting annerledes enn mennesker, og det er en naturlig reaksjon at de blir skremt av høye og akutte lyder.

Øv før nyttår

Nå oppfordrer forsikringsselskapet If hundeeiere til å øve på nyttårsfeiringen.

- Det finnes både lydspor og apper med opptak av fyrverkeri. Begynn avspillingen med et lavt volum og øk deretter gradvis opp mot nyttår. På den måten er hunden bedre forberedt til den store dagen, sier Kine Bjølsen Opstad, produktsjef for dyreforsikring hos If.

En god start på det nye året

Ved å utsette hunden for fyrverkeri over tid vil hunden forhåpentligvis være mer avslappet i de høye lydene. Opstad mener mye av nøkkelen til å lykkes med opplæringen er at man selv også forholder seg rolig og gir positiv oppmerksomhet når hunden er rolig.

- Det er viktig at man er sammen med hunden hele tiden, og er trygg og rolig. Vis at du ikke er redd, og hvis hunden viser tegn til å bli urolig kan man med fordel forsøke å avlede den med leker eller godbiter.

Hun oppfordrer hundeeiere til å starte nyttårsforberedelsene så tidlig som mulig.

- Gi hunden god tid til å venne seg til lydene, og se an hundens reaksjoner før du øker volumet på lydavspillingen. Det kan virke mot sin hensikt å øke lyden dersom hunden peser, bjeffer, er urolig eller viser andre tegn til frykt. Det er derimot lurt å begynne med denne type trening allerede som valp. Dersom hunden først får en dårlig opplevelse med nyttårsaften kan det bli vanskeligere å roe dem i ettertid, så sørg for at de første nyttårsaftener blir gode opplevelser for hunden, sier hun.

Tips på den store dagen

Også på selve nyttårsaften er det ting du kan gjøre for at kvelden skal bli mer behagelig for din firbeinte venn. Her er rådene fra If:

• Gjør hunden sliten og lufte den godt før feiringen slik at den er mer avslappet på kvelden. Men husk å bruke bånd hele dagen i tilfelle det kommer noen tidlige raketter som kan skremme den av gårde.
  • La hunden være et sted den føler seg trygg når kvelden kommer, som for eksempel i en kosekrok, et hundebur, eller lignende.
  • Vær sammen med hunden hele tiden, og vær trygg og rolig. Gi positiv oppmerksomhet når hunden er rolig.
  • Hvis hunden viser tegn til å bli urolig kan man med fordel forsøke å avlede oppmerksomheten med leker og godbiter.
  • Ha gjerne på tv eller radio for et mer jevnt støynivå, og trekk for gardinene for å unngå forstyrrende lysglimt.
  • Noen hunder kan bli så redde at de kan trenge mer hjelp for å komme seg gjennom nyttårsaften. Dersom du er redd for at det kan skje med din hund bør du oppsøke veterinær i god tid før nyttårsaften for å få råd om hjelpemidler.
Kilde: Forsikringsselskapet If

Nyttårsaften betegnes som hunders verste dag. (Foto: If)
Ifs dyreekspert oppfordrer hundeeiere til å øve til nyttår. (Foto: If)

Om If Skadeforsikring

If Skadeforsikring

21 49 24 00http://www.if.no

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.