Ost og kjeks fra Sørlandet fikk heder og ære i Oslo

- Noen lokalmatprodusenter er litt modigere enn andre. Hesnes Kjøkken og Tjamsland Gård er to av disse. Vi er stolte av å ønske dem velkommen på Matmerk-laget, sa styreleder i Matmerk, Håkon Mageli, da han delte ut Spesialitet-merket for unik smak til fire lokalmatprodukter fra Sørlandet på Stiftelsen Matmerks 10-årsjubileum.

Fra venstre: Håkon Mageli, styreleder i Matmerk, Bjørnar Amdahl fra Hesnes Kjøkken, Jørn Martinsen og Ruth Kylland Martinsen fra Tjamsland  Ysteri, Marit Strand fra Matmerk. Foto Matmerk.
Fra venstre: Håkon Mageli, styreleder i Matmerk, Bjørnar Amdahl fra Hesnes Kjøkken, Jørn Martinsen og Ruth Kylland Martinsen fra Tjamsland Ysteri, Marit Strand fra Matmerk. Foto Matmerk.

- Noen lokalmatprodusenter er litt modigere enn andre. Hesnes Kjøkken og Tjamsland Gård er to av disse, og har tatt sats og søkt om å få kvalitetsmerket Spesialitet, sa styreleder i Matmerk Håkon Mageli, da han hedret to lokalmatprodusenter fra Sørlandet på et arrangement i Oslo 26. oktober.

Jørn Martinsen og Ruth Kylland Martinsen, fra Tjamsland Gård på Birkeland mottok Spesialitet-merket for ostene "Rosalita" og "Rødlind". Begge lagd på økologisk melk fra egne kyr.

Bjørnar Amdahl fra Hesnes Kjøkken i Grimstad fikk Spesialitet-merket for "Rugkjeks med timian" og "Havrekjeks". Begge bakt på norsk korn, fra Holli og Kvelde møller og med salt fra North Sea Saltworks på Gossen.

- Vi har hatt lyst til å søke før. Nå er vi spente og stolte over å ha fått Spesialitet-merket. Vi ønsker å skille oss ut, og skal bruke Spesialitet for å bli den neste store kvalitetsprodusenten av kjeks i Norge, sier Bjørnar Amdahl.

- Kjempegøy, vi har hatt som mål å produsere få produkter av høy kvalitet helt fra vi startet for tre år siden. Det å få Spesialitet-merket, er som å få en medalje, og er et viktig mål for oss. Dette setter en standard vi er stolte av å ha nådd, sier Jørn og Ruth Martinsen.

Utvalgt av jury

Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som sniffer, smaker og smatter seg gjennom produktene som ønsker å bruke merket.

Fagjuryen vurderer grundig kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet og ledes av Lars Sponheim.

Rugkjeks med timian og Havrekjeks fra Hesnes kjøkken Foto: Lisa Westgård
Rosalita og Rødlind ost fra Tjamsland gård. Foto: Lisa Westgård