Samferdselsdepartementet

Oslopakke 3: - Klart til utbygging av E18 og Fornebubane

6.6.2016 16:47 | Samferdselsdepartementet

Del

- Jeg er glad for at Oslo og Akershus er enige om en revidert Oslopakke 3. Nå kan spaden settes i jorda for utbygging av den første strekningen på en ny E18 vestover, samtidig som vi fortsetter å planlegge E18 helt frem til Asker. Kollektivtilbudet får et betydelig og nødvendig løft, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

I dag la Oslo, Akershus og staten, ved Statens vegvesen, frem revidert Oslopakke 3. Pakken inkluderer blant annet første del av E18 Lysaker-Drengsrud med Bærumsdiagonal (Gjønnesdiagonal) fra Bekkestua til E18.

- Jeg har registrert at ny E18 Lysaker-Drengsrud har vært et utfordrende element i forhandlingene. Prosjektet er svært viktig både fordi det gir bedre kapasitet på veien, og dermed bedre fremkommelighet både for buss og bil, og fordi det inneholder viktig kollektivsatsing og mulighet til byutvikling rundt knutepunktene i Bærum og Asker. Min intensjon er - og har hele tiden vært – at hele strekningen bygges ut. Jeg er glad for at bygging av den første strekningen Lysaker-Strand nå settes i gang. Ettersom E18 er en statlig vei vil vi fortsette planleggingen av strekningen mellom Strand-Drengsrud,

Kollektivsatsinger

Viktige kollektivsatsinger i revidert Oslopakke 3 er ny sentrumstunnel, Fornebubane og Ahusbane. Staten har lovet å dekke halvparten av kostnadene for ny Fornebubane. I avtalen legges det til grunn at staten også står for halvparten av kostnadene til ny sentrumstunnel og Ahusbane.

- Dette er første gang staten bidrar med en så stor andel av kostnadene til kollektivutbygging i Oslo, hele 50 prosent. Kollektivsatsingen vil gi Oslos innbyggere et bedre kollektivtilbud, med økt kapasitet. Jeg mener gulrot - i form av bedre alternativ til bil - er et bedre virkemiddel for å få folk til å velge kollektivt, enn det å bruke pisk ved å øke bomtakstene.

Finansiering

Tiltakene i pakken finansieres av stat, kommune- og fylkeskommune og grunneierbidrag, i tillegg til bompenger. Bompengene skal fordeles med 40 prosent i Akershus og 60 prosent i Oslo. 73 prosent av bompengene skal gå til kollektivtiltak, 13 prosent til sykkeltiltak og 15 prosent til rene vegformål. Bompengetakstene er økt etter avtale mellom Oslo og Akershus, og staten ikke har vært direkte avtalepart.

- Det er synd at bomtakstene økes i avtalen mellom Oslo og Akershus, til tross for at det statlige bidraget til utbygging av nye kollektivprosjekt i Oslo er historisk høyt. Det vil nå fortsatt være slik at bilistene må bære det største ansvaret for å finansiere prosjektene i pakken. Dette gir økte kostnader både for folk flest i regionen og for næringslivet, før gode alternativer er på plass. Jeg mener det er viktig at partene nå ser på hvordan kostnadene kan holdes på et så lavt nivå som mulig, blant annet ved å vurdere løsninger med de laveste investerings- og driftskostnadene.

- Jeg er som samferdselsminister særlig opptatt av at de store investeringene vi gjør i infrastruktur er fremtidsrettet. Vi kan ikke satse på dagens teknologi for å løse morgendagens utfordringer.

Nøkkelord

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom