Oslo skatehall - for barn i alle aldre

- Dette er en hyllest til et standhaftig undergrunnsmiljø, som endelig får sitt eget samlingspunkt for barn i alle aldre, sier Rambølls prosjekteringsleder Magnus Nilsen Haugland.

Foto: Finn Ståle Felberg/Kultur- og idrettsbygg.

Det er Oslo Kommune, Kultur- og Idrettsbygg (KID) som har vært byggherre. Og det var Nilsen Haugland sitt første oppdrag som prosjekteringsleder etter at han kom rett fra skolebenken. Han omtaler det som en drømmestart. Samarbeidet mellom alle partene har vært veldig konstruktiv, og det har ikke vært noen uforutsette utfordringer som ikke har latt seg løse på en god måte.

- Dette har vært et utrolig morsomt prosjekt faglig. Men det har vært spesielt gøy at brukerne har vært så utrolig engasjerte og takknemlige. Det føles virkelig som at vi har bidratt til noe bra her, sier han.

Rambøll har bidratt med skisse- og forprosjekt som ble brukt som underlag for totalentreprisen, i samarbeid med DARK Arkitekter. Selve byggingen er utført av Varden Entreprenør.

Gjennom et spennende arkitektonisk uttrykk og gode tekniske løsninger, hvor Rambøll har bidratt i stor grad, har det blitt et unikt og svært gjennomtenkt konsept. Målet har vært å lage en fleksibel hall, og det har vært stor grad av brukerinvolvering i prosessen. Skaterenes ønsker og behov er satt i høysetet.

1989 ble forbudet, som forbød kjøp, salg og bruk av skateboard, opphevet. Loven står oppført i morsetegn på fasaden og flere steder inne i hallen, etter ide fra DARK Arkitekter.

Hallen har internasjonal standard og består av street, bowl og vert. Det totale bruksarealet er 2 300 kvm. Innendørs skateareal er rundt 1 400 kvm. Utendørs skateareal er rundt 640 kvm.

Fag Rambøll har bidratt med:

Akustikk
Bygningsfysikk og materialteknologi
Konstruksjonsteknikk
Brann og sikkerhet
Geoteknikk og ingeniørgeologi
Trafikkregulering, trafikkplan og sikkerhet
Elektro og IKT
Landskapsarkitektur
Infrastruktur for vann og avløp
Prosjekteringsledelse

Om skating

• Et Ipsos/MMI undersøkelse fra 2011 anslo at det er ca 63.000 aktive skatere i Norge.
  • Skating så først dagens lys i California på 1950-tallet, og var inspirert av surfing.
  • I starten skatet man i bybildet, og de første dedikerte skateparkene kom først på siste halvdel av 70-tallet i USA.
  • Fra 1978 til 1989 var det forbudt å kjøpe og bruke skateboard i Norge.
  • I 2020 vil skating for første gang være representert som olympisk gren, under OL i Tokyo.
    (Kilde: Wikipedia)

Foto: Finn Ståle Felberg/Kultur- og idrettsbygg.
Magnus Nilsen Haugland. Foto: Rambøll