Oslo setter elbilrekord - Nordic EV Summit åpner

Elbilandelen i nybilsalget i Oslo er på 76,6 prosent så langt i mars, viser ferske tall fra OFV. Nyheten kommer samme uken som 750 deltakere fra hele verden samles til den store elbilkonferansen Nordic EV Summit 2019.

- Det er fantastisk for Oslo som Europas miljøhovedstad at tre av fire nybilkjøpere i byen velger elbil. Aldri før har nybilsalget i hovedstaden vært så fullstendig dominert av elbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som har lagt fram salgstallene for perioden 1.-17. mars. Selv om de kommende månedene nok vil vise noe lavere tall for elbiler i nybilsalget, har Norsk elbilforening tro på at elbiler vil utgjøre nær 50 prosent av nybilsalget på landsbasis i 2019.

- Norge befester seg nå som verdens ledende land for utrulling av elbiler. Den positive utviklingen er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra transport. Jeg er stolt over å skulle vise fram norsk elbilsuksess til konferansedeltakere fra hele verden, sier Christina Bu.

Presseinvitasjon til Nordic EV Summit

• Tid: torsdag 21.- fredag 22. Mars 2019
  • Sted: Clarion Hotel The Hub
  • Presseakkreditering: Presse må registreres på forhåndpress@nordicevs.no
  • Les mer om konferansen herhttps://nordicevs.no/

Nordic EV Summit har blitt en av de største og viktigste konferansene for elektrisk mobilitet i Europa. 60 innledere fra hele verden gir siste nytt for elektrifiseringen av biler, men også elektrisk sjøtransport og luftfart står på agendaen.

Blant hovedtalere er KumiNaidoo, generalsekretær i Amnesty International som vil diskutere etisk batteriproduksjon, og Prof. Dr. Ralph Speth, administrerende direktør i Jaguar Land Rover som vil presentere deres strategi for elektriske biler og deres nye elbil Jaguar I-Pace, som har blitt populær i Norge.

H.K.H Kronprins Haakon vil delta på første del av konferansen.

Konferansen arrangeres av Norsk elbilforening, Teknisk Ukeblad, SAMS autonomousmobility og Nordic Energy Research, i samarbeid med Oslo som europeisk miljøhovedstad.