Oslo-priser på Jessheim

- Nå går 2-roms på Jessheim for 10 000 – 11 000 kroner, og nærmer seg Oslo-prisene, sier daglig leder for Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen. - Investorer som kjøper utleieboliger presses ut av Oslo-området og til Romerike for å få bedre avkastning på sine investeringer, sier han og forteller at Jessheim og områdene rundt Gardermoen er spesielt populære.

I snitt kostet det 9 597 kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike i august 2015, dette er en oppgang på 1,6 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,5 prosent.

- Vi forventer rekordpriser på Sørenga, sier daglig leder for Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg. Byggetrinn 5 blir overlevert i september 2015 og ligger nærmest Sørenga Sjøbad. – Vi priser nå 2-roms leiligheter til 15 000 kroner per måned, sier han.

Også på Sinsen er det stor pågang på de beste leilighetene. - Vi har opp mot 100 interessenter på de mest attraktive leilighetene, sier daglig leder for Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for august 2015 viser at det nå i snitt koster 8 724 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo. Dette er en nedgang på 1,2 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,5 prosent.

I snitt kostet det 11 848 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i august 2015, dette er en oppgang på 1,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,9 prosent.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 14 873 kroner å leie i måneden. Dette er en oppgang på 2,9 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,1 prosent.

– Markedet er optimistisk og flere investorer tar nå kontakt med oss for råd om kjøp av utleieboliger, sier daglig leder for Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen. Han anbefaler kjøp av utleieboliger litt utenfor sentrum, fortrinnsvis nord/øst. - Utenfor bykjernen er boligprisene lavere, men på enkelte objekter kan man oppnå høyere leiepris i øst enn på vest, sier han.

I snitt kostet det 10 656 kroner å leie en 2-roms leilighet i Stavanger i august 2015, dette er en oppgang på 4 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,1 prosent.

- Leieprisene i Stavanger har stabilisert seg, men på et nivå som er ca. 20 prosent lavere enn i 2012/ 2013, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge. Antallet ledige boliger har gått noe ned, men er fortsatt høyere enn normalt, sier han.

I snitt kostet det 13 790 kroner å leie en 3-roms leilighet i Trondheim i august 2015, dette er en oppgang på 1,9 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 1,5 prosent.

I Trondheim meldes det om stort utbud av hybler. - Det er stor konkurranse om leietakerne og studentene har fremdeles mye å velge mellom, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

Bærum:

I Asker og Bærum er prisene stabile.

- Selv om den kortsiktige avkastningen på utleieboliger er noe lavere enn for en tid tilbake, er våre investorer fremdeles positive til utleie som en langsiktig investering, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

I Bergen er prisene stabile.

- Selv om enkelte utleiere vurderer å selge når leiekontraktene går ut, har de fleste et langsiktig perspektiv på investeringen, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove. - Vi har god pågang fra leietakere og ser ikke for oss noen bråstopp i leiemarkedet utover høsten, sier han.

Det er i dag 641 annonser for boliger til leie i Bergen. Dette er 200 færre enn for en måned siden og omtrent på samme nivå som på denne tiden i fjor.

I Drammen er prisene stabile.

- Prisene holder seg godt på 1-roms, 2-roms og 3-roms, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

For kommentarer eller tilgang til statistikken,

vennligst kontakt administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no

For lokale saker, henv:

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Homansbyen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Totalt har Utleiemegleren 9 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fire kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 120 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f

I oktober måned fortsetter leieprisene å stige i Oslo, Romerike og Stavanger, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.10.11.2017 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9344,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.425,- kroner, dette er en oppgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.485,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,4% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%.  -Det må ofte flere enn en visning til og det er mer jobb å leie ut nå enn for et par måneder siden. Det er tydelig at leietakere har mye å velge i. Alt i alt en bra og aktiv oktober, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Bergen: For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11.288,- kroner, som er en oppgang på 7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fj